Enzo en de strijd tegen de Oni

Zaterdag, 11 februari, 2023

Geschreven door: Thomas Luyn, Sophie Pluim
Artikel door: Sanne de Jong

Een oude zippo en een groot avontuur

[Recensie] Zippen, klikken en flitsen. Iets waar Enzo nog nooit van gehoord had, maar nadat hij een oude zippo vindt, komt hij er al snel achter wat dat allemaal betekent. Hij maakt nieuwe vrienden, leert oude vrienden echt kennen en probeert iedereen te helpen. Enzo en de strijd tegen de Oni is een spannend en grappig avontuur, waarin van alles mogelijk is!

Op het dak
Als Enzo een vreemd Ding in zijn rugzak vindt, begint hij er wat aan te prutsen. Het lijkt op een soort kleine machine, gemaakt van metaal. Wat het is of waarvoor het dient, weet hij niet. Voordat hij ontdekt heeft wat het nou is, staat hij al op een dak aan de andere kant van de stad. Hoe is hij daar nou terecht gekomen? Opeens ziet hij af en toe ook een soort waas, iets in de lucht wat niet is zoals normaal. Het blijken Oni te zijn: monsters die andere mensen niet zien maar die in je hoofd gaan zitten, waardoor je je niet goed voelt en niet meer jezelf bent. Samen met Ken en Kira gaat hij de strijd aan tegen de Oni!

Thomas van Luyn (1968) is geboren in Kinshasa, Congo en opgegroeid in Utrecht. Nu woont hij met zijn vrouw en twee kinderen in Amsterdam. Van Luyn is naast schrijver ook cabaretier, acteur en programmamaker. Hij probeert er verder voor te zorgen dat hij geen hobby’s heeft, want zijn hobby’s worden meestal zijn werk. Enzo en de strijd tegen de Oni is zijn kinderboekendebuut.

Een oude zippo
Vanaf het eerste hoofdstuk word je meegenomen in dit verhaal. Enzo vindt namelijk op de eerste pagina van het boek het Ding in zijn tas. Dat blijkt een oude zippo te zijn, Enzo noemt het ook wel een zipper. Hij zipt niet meteen door de stad, maar je krijgt wel het gevoel dat er iets spannends gaat gebeuren, dat er wat met dat Ding is.

Enzo is een personage waar je al snel mee te doen hebt. Hij wordt gepest door Yo en Watnou. Zo heten ze niet echt, maar dat zeggen ze altijd en daarom noemt Enzo ze zo. Daarnaast is meester Harro ook niet de liefste voor Enzo. Hij wordt niet echt door hem geholpen. De moeder van Enzo is altijd aan het werk, zij is er bijna nooit. Maar gelukkig is Kira er. Zij is heel stoer en probeert Enzo altijd te helpen.

Een eigen verhaal
Naast dat Enzo en de strijd tegen de Oni een spannend avontuur is, zijn de grapjes die de personages maken en bepaalde acties, werkelijk waar hilarisch. Meerdere malen heb ik er hardop om moeten lachen. Ook is er nog een beetje geschiedenis in dit boek terug te vinden, doordat Enzo regelmatig bij mevrouw Bibi op bezoek gaat. Zij heeft zo haar eigen verhaal te vertellen en doet dit dan ook op haar eigen manier.

Thomas van Luyn heeft met dit boek heel goed oude spullen weten te verbinden met een groot avontuur, iets wat (zover we weten) niet in het echt mogelijk is. Maar de Oni zijn onzichtbaar, dus als er iemand om je heen (en niet op je) opeens begint te zwaaien met een tennisracket, moet je niet raar opkijken! Wie weet word je wel gered van een Oni…

Leesfragment

—

Winter (1+)