Gebroken glas

Woensdag, 6 november, 2019

Geschreven door: Anja Feliers
Artikel door: Carlita Van Rossum

De auteur maakt gebruik van levensechte conversaties

[Recensie] Gebroken glas is de nieuwste aanwinst in de reeks boeken rondom psychologe Kathleen Verlinden. In deze thriller behandelt Kathleen de jonge Emmy, die met depressieve klachten kampt en in haar wanhoop een zelfmoordpoging heeft ondernomen. Emmy’s ouders zijn uit elkaar gegaan en sindsdien woont Emmy met haar broer Matteo bij haar vader. Ze mist haar moeder heel erg, maar heeft bijna geen contact meer met haar. Bovendien heeft haar vriendje Tom, zonder dat Emmy weet waarom, hun relatie recentelijk beëindigd. Kathleen, die zelf eigenlijk nog aan het revalideren is na een moeilijke periode, voelt een grote behoefte om Emmy te helpen. Emmy vertrouwt Kathleen en de behandeling lijkt aan te slaan. Maar het wordt al snel duidelijk dat de problemen van Emmy slechts het topje van de ijsberg zijn.

Het vorige boek dat Anja Feliers schreef, Wat hij mij zei, was mijn eerste kennismaking met deze auteur en die beviel heel goed. Vandaar dat ik me had verheugd op deze thriller. Met Gebroken glas heeft Anja Feliers wederom laten zien dat zij het thrillergenre tot in detail beheerst. Ze maakt gebruik van levensechte conversaties, laat met weinig woorden een scala aan emoties bovendrijven en de personages zijn gewone mensen die zomaar je buren zouden kunnen zijn. Omdat Emmy en Kathleen afwisselend aan het woord zijn (en sporadisch een van de andere personages), krijg je steeds meer zicht op het totale plaatje. Toch doet dit niets af aan de spanning; het maakt de vraag wie er nu eigenlijk de boosdoener is alleen maar groter, aangezien er meer mensen zijn die in het plaatje passen.

De schrijfstijl van Anja Feliers leest zeer prettig weg; ik had het boek in korte tijd uit, ook omdat ik gewoon heel nieuwsgierig was naar hoe het zou aflopen. En het eind heeft me verrast. Daar blijkt de kracht van een ervaren auteur uit. Ik hoop dat Anja Feliers haar productiviteit blijft volhouden, want haar boeken blijven een genot om te lezen en smaken naar meer. Zij pretendeert geen zogenaamde literaire thriller te schrijven. Haar boeken gaan over gewone mensen voor gewone mensen en dit spreekt een grote groep lezers aan. Ik ben in ieder geval heel benieuwd met welke boeken de auteur nog gaat komen! Vier mooie sterren voor Gebroken glas.

Gebroken glas

Ademloos

Auteur: