Het land van heimwee

Dinsdag, 21 mei, 2019

Geschreven door: Patty Harpenau
Artikel door: Renneke Bogerd

Een zeer geloofwaardig verhaal

[Recensie] Patty Harpenau (1959) is auteur, levenscoach en oprichter van The Life Foundation. Ze schreef al meer dan veertig boeken over gezondheid, meditatie en spiritualiteit. Haar werk wordt in dertig talen vertaald. Dit is haar eerste roman.

Het boek begint met een familie organogram, die kan helpen om de onderlinge familiebanden beter te begrijpen. Dit verhaal is onderverdeeld in zes delen die elk een ander jaartal en land bevatten. De hoofdkarakters zijn een Joodse man die met zijn gezin tijdens de tweede oorlog uit huis wordt gehaald en een Jordaans gezin dat in zijn huis terecht komt. Door een huwelijk aan te gaan met de dochter van dit gezin, nadat hij alleen uit de oorlog terug is gekomen, kan iedereen in zijn huis blijven. Uit dit huwelijk worden meerdere kinderen geboren waarvan de jongste een meisje en daarna gaat het verhaal over haar. Ze komt er al vroeg achter dat ze in een ontwricht gezin geboren is en haar vader heel erg veel om haar geeft. Je volgt haar leven, de vragen die ze heeft en de dilemma’s waar ze mee te maken krijgt.

Aan dit boek beginnen was een grote uitdaging, weer een oorlogsroman! Naarmate het verhaal zich ontwikkelde hoe groter mijn leesplezier werd. Haar zoektocht wordt gestimuleerd door een onduidelijk gemis, tegenslagen weerhouden haar niet om antwoorden te vinden in familiaire en religieuze sfeer. Alhoewel dit heel sterk en onafhankelijk overkomt, zijzelf heeft daarover een ander gevoel, ze is onzeker en twijfelt? Daarnaast belicht het boek ook de wantoestanden die aan het licht kwamen na de oorlog en de gevolgen daarvan. Op het laatst kon ik het boek niet meer wegleggen en wilde ik meer weten over het verhaal.

Dit boek is echt een aanrader. Het is een zeer geloofwaardig verhaal, dat verder kijkt dan de voor mij bekende weg over alleen de oorlog, zonder dieper op de gevolgen voor latere generaties in te gaan. Het had net iets meer/uitgebreider mogen zijn in de laatste hoofdstukken, voor mij een gemis en daarom krijgt dit boek van mij 4 sterren.

De stad van heimwee

Het land van heimwee