Recensie: Ooievaarsblues

Vrijdag, 15 maart, 2024

Geschreven door: Bart Chabot
Artikel door: Nico Voskamp

Melancholiepoëzie

Deze themauitgave bij de Boekenweek 2024 is van Bart Chabot. Het is een selectie uit zijn gedichten uit zijn bestaande oeuvre. Wel herschreef hij ze, en voegde bij wijze van actualiteit nog twee nieuwe toe.

Gedichten? Ja gedichten, al zijn die niet altijd makkelijk te interpreteren. Je komt al snel uit op een gevoel, een beeld dat de dichter over wil brengen: een soort gecondenseerde emotie. Gelukkig zijn deze gedichten van Chabot redelijk recht voor z’n raap, en bovendien vaak gekruid met humor. Uitleggen is niet nodig, het gevoel komt bij het lezen. Neem dit korte poëem:

Een hele troost
“zeg,
trouwens
hoe is ‘t eigenlijk
met je moeder?’
‘mijn moeder?’ zei ik
‘wist je dat dan niet?
o, die is alweer
een paar jaar dood
maar,
we hebben d’r
op video”

De spreker van de woorden uit het gedicht is blijkbaar niet al een tijdje niet in beeld geweest, want zijn vraag landt niet bepaald zacht.

Het bord voor je kop
Dood. Dat is moeder, ja. Al een paar jaar. En dat jij het nu nog vraagt, kan komen doordat je geen flintertje interesse hebt in haar. Of door het bord voor je kop dat je hebt, waardoor je de rouwkaart die je zeker hebt gehad, niet hebt gelezen. Het kan ook komen omdat je een hekel had aan mijn lieve moeder, wat altijd al doorschemerde trouwens, en je nu nog een keer van mij wil horen dat ze eindelijk dood is.
Dus.
Zo zou je als kind van de overledene kunnen reageren. Chabot houdt het echter luchtig en maakt er met de video-mededeling een onverwachter, vrolijker eind aan.

De kracht van gedichten
U merkt het, een hele wereld van emoties achter 12 regels tekst. Die kracht van gedichten gebruikt de schrijver bekwaam het hele boekje door. De gedichten zijn sterk wisselend van lengte en hebben bijna alle een humoristische schwung, of een onverwachte wending. Sommige beslaan tot 4 pagina’s en worden zo bijna een kort verhaal op zich. De sfeer is meestal melancholisch, zacht droevig terugkijkend op gebeurtenissen uit het leven. Maar soms ook vrolijk of bozig. Net het echte leven. In dit geval een rijp leven.

Voor het eerst verschenen op Bazarow, ook op Nico’s recensies en TikTok.

Ooievaarsblues is gedurende hele Boekenweek 2024 verkrijgbaar voor 5 euro bij de betere boekhandel

Leesadvies voor jongeren