Overstekers

Zaterdag, 5 december, 2020

Geschreven door: Petra Doom
Artikel door: Johan Klein Haneveld

Vlot weglezend urban fantasy-verhaal

[Recensie] Ik heb een tijdje gewacht met het lezen van deze roman van Petra Doom, omdat ik mezelf niet zag als liefhebber van ‘urban fantasy’ – maar wat bleek? Een boek dat werkelijk goed is spreekt de lezer aan over genrebegrenzingen heen, en ik bleek wel degelijk te genieten van de ‘urban fantasy’ in elk geval in de vorm waarin Petra Doom dat genre gegoten heeft. Dat komt omdat ik best wel te porren ben voor detectiveverhalen en mysteries, en ik hou van goed uitgedachte fantasywerelden. Beide vond ik in deze roman, die, ook al worden er duidelijk zaadjes gelegd voor de rest van de serie, ook prima op zichzelf te lezen is.

De schrijfstijl is heel erg verzorgd, zonder spellingsfouten of slecht gevormde zinnen, dus niets om je uit het boek te trekken. Maar de tekst is ook enorm toegankelijk. Je vergeet als lezer bijna dat je een boek aan het lezen bent, zo helder is het geschreven en zo goed kun je alles voor je zien. Het plot wordt ondertussen rustig opgebouwd. Voor de liefhebber van echte detectives misschien te rustig – maar de hoofdpersoon Mirabel is dan ook geen detective, maar een middelaar (een soort ‘mediator’), die tegen wil en dank bij een zaak betrokken raakt, maar ook haar eigen sores heeft. De echte ‘detective’ geraakt halverwege het verhaal in het gevang en dan moet ze alles helemaal zelf oplossen.

Bovendien is het meer een ‘howdunnit’ dan een ‘whodunnit’ – maar er waren een paar goede wendingen aan het eind. Ondertussen moet de schrijver ook nog een hele magische wereld introduceren en diverse wezens met eigen kenmerken (die informatie is belangrijk, want op het eind komt alles op een mooie manier bij elkaar, ook de flashbacks die eerder op zichzelf leken te staan). Die wezens zijn allemaal boeiend – ze lijken op wezens die wij kennen uit onze eigen mythologie, maar met belangrijke verschillen. Er was goed over nagedacht door de auteur en dat kon ik waarderen. Ook de hedendaagse omgeving waar het verhaal zich afspeelt was levendig beschreven. Maar het verhaal had volgens mij aan kracht gewonnen als er een werkelijk bestaande plaats was gekozen als locatie. Nu voelt onze wereld ook als een verzonnen wereld, wat niet de bedoeling was. Meer concrete, werkelijke details hadden het magische element er nog meer kunnen doen uitspringen. Hoofdpersoon Mirabel staat in een web van relaties die allemaal anders zijn en soms conflicteren. Met een scheut romantiek en erotiek erbij en enkele goed weergegeven spannende scènes is dit een van de betere Nederlandstalige genreboeken die ik tot nu toe heb gelezen. Ik vrees alleen dat het verhaal niet heel lang blijft hangen. Iets meer diepgang en inhoud hadden het wat meer indruk laten maken. Bijvoorbeeld met een parallel met problemen in onze samenleving of een meer filosofisch aspect. Nu is het eerder lichtverteerbare kost. Lekkere lichtverteerbare kost, maar niet iets waarvan je over een jaar nog weet dat je hebt gegeten. Dat is niet erg, want het kan precies zijn wat de auteur voor ogen stond en het kan precies zijn waar de lezer naar op zoek is. Je kunt niet altijd gerechten eten die zwaar op de maag liggen. Voor wie een prettig leesbare, onderhoudende urban fantasy-roman zoekt om zich een paar uur heerlijk in te verstoppen, zal zich met dit boek uitstekend vermaken. Ikzelf ga in elk geval het tweede boek in de serie ook snel lezen, want dit boek (en de epiloog!) smaakt zeker naar meer.

Eerder verschenen op Hebban

De Kracht van Elena

Kinderen van Orpheus 1 - Het lied van Ariane