Recensie kookboek: Citroenkip op zondag

Maandag, 25 maart, 2024

Geschreven door: Pieter Waterdrinker
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Een jubileumboek ter ere van het 25-jarig schrijversjubileum van Pieter Waterdrinker

Pieter Waterdrinker is een bekende en succesvolle auteur die, naast al zijn andere boeken, al eerder een autobiografische roman schreef met de titel Tsjaikovskistraat 40. Kortgeleden verscheen Citroenkip op zondag. Een klein boekje met onder andere een viertal recepten van zijn vrouw Julia Klotchkova. Het autobiografische verhaal springt heen en weer tussen de jonge jaren van Pieter Waterdrinker en de huidige tijd waarin hij zijn vrouw probeert over te halen om de draad op te pakken van een kookboek waar ze ooit aan begonnen is. Pieter vindt het begin van het manuscript en is van mening dat het kookboek met Russische recepten er alsnog moet komen. Maar Julia weigert er zelfs maar over te praten en denkt dat in deze tijd niemand zit te wachten op een kookboek van een Russin.

Op zijn geheel eigen wijze springt Pieter Waterdrinker van de hak op de tak zonder dat de lezer de draad van het verhaal kwijtraakt. We lezen over zijn jeugd en zijn afkeer van kip. Een afkeer die later veranderde in een altijd aanwezige trek als het gaat om citroenkip; één van de recepten van Julia waar het boekje mee eindigt.

Frankrijk
Pieter en zijn vrouw Julia wonen op dit moment in Frankrijk en leven daar hun leven ver weg van het Rusland dat eigenlijk hun thuis is. Over hoe dat voelt krijgt de lezer in dit boek weinig te horen. Daarover gaat het in Waterdrinkers boek Van huis en haard (2023). Een dagboek van een jaar op drift dat uitgebreid verhaalt over de onmacht en de gevoelens die gepaard gaan met het gescheiden zijn van zijn nieuwe thuisland.

Citroenkip op zondag is een klein maar heel fijn tussendoortje met, tussen de regels door, veel weemoed en heimwee. Je zou, net als Pieter, tegen Julia Klotchkova willen zeggen: schrijf dat kookboek nou toch. Al is het alleen maar als teken van hoop voor de toekomst. Voor zijn fans en lezers die eens willen ‘proeven’ van zijn schrijfstijl een aanrader!

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl

Leesadvies voor jongeren

Een klein boek om kennis te maken met het werk van de auteur Pieter Waterdrinker met een viertal recepten van zijn (Russische) vrouw.