Recensie: De jongen die van de wereld hield

Vrijdag, 27 oktober, 2023

Geschreven door: Tjibbe Veldkamp, Mark Janssen
Artikel door: Sanne de Jong

Een eerste blik

De jongen die van de wereld hield is het originele verhaal over Adem, een mogelijk kind dat is geboren uit een eerste blik. Dit klinkt misschien wat verwarrend, maar als je het boek leest, is het allemaal heel vanzelfsprekend. Het is een boek over de liefde en blijven geloven in het leven, ook al zit het soms tegen.

Op de brug
Wanneer Vaclav zich de brug op haast, komt Zdenka hem tegemoet. Ze zijn onbekenden voor elkaar. Het sneeuwde en het was glad, waardoor Vaclav uitgleed en tegen Zdenka op botste. Samen vielen ze op de grond. Op dit moment verscheen Adem, de jongen die mogelijk het kind van Vaclav en Zdenka kan worden als ze op elkaar verliefd zouden worden. Maar al snel na dit moment begint Adem te verdwijnen. Hij wil blijven en leven! Adem wordt tot leven geblazen, zodat hij zijn ouders kan helpen om bij elkaar te blijven. Dit zorgt voor allerlei obstakels en Adem leert wat leven betekent.

Tjibbe Veldkamp (1962) is kinderboekenschrijver en vertaler. In 1991 begint zijn carrière als hij met het verhaal Een ober van niks meedoet aan een wedstrijd. Het verhaal wordt uitgegeven als prentenboek, met illustraties van Philip Hopman. Tot 2000 werkt hij voor de Disneytijdschriften, daarna leeft hij van het maken en vertalen van maken. Misschien ken je wel zijn serie over Agent en Boef of het prentenboek Maar eerst ving ik een monster, dat een Zilveren Griffel won en het Prentenboek van het jaar 2022 was.

Adem
Het idee van een mogelijk kind is prachtig bedacht. Het laat zien waartoe een eerste blik kan leiden: een ander persoon leren kennen, liefde, een heel leven samen en misschien wel een kind. Het is een eerste ontmoeting die hoop en liefde biedt. Vanaf de eerste pagina zorgt dit concept ervoor dat dit boek wat bijzonders heeft. Helemaal als Adem tijdelijk tot leven wordt geblazen. Hij zweeft dan niet meer en kan dingen oppakken, zodat hij als een echt kind naar zijn ouders toe kan om ze te overtuigen bij elkaar te blijven.

Adem houdt vanaf het eerste moment van de wereld, maar hij leert al snel dat hij goed moet oppassen en dat hij voor zichzelf moet zorgen om te overleven. Zijn geld wordt bijvoorbeeld gestolen en oude vrouwtjes blijken niet altijd lieve omaatjes te zijn. Adem komt erachter dat het leven mooi is en dat het fijn is om optimistisch te zijn, maar ook dat het heel verdrietig en neerslachtig kan aanvoelen, ook als je van de wereld houdt.

De naam Adem is daarbij mooi gekozen. Toen zijn ouders vielen en elkaar aankeken, waren ze zo dicht bij elkaar dat ‘de adem van de één de lippen van de ander verwarmde’. Tegelijkertijd voelt de naam aan als een gewone jongensnaam, maar eigenlijk staat ook dit symbool voor die eerste blik.

De sfeer van de stad
De manier waarop het geschreven is, spreekt sterk tot de verbeelding. Adem, Zdenka, Vaclav en de stad, je ziet alles voor je. Tegelijkertijd is er ook ruimte voor je eigen verbeelding. De sfeer van de stad is tussen de regels door voelbaar. Je voelt de kou en de eenzaamheid als Adem alleen is, maar als hij wordt geholpen voelt het alsof de zon gaat schijnen. Daarnaast roept de stad Paznau een Oost-Europees gevoel op. Niet alleen door de uivormige torens op het omslag, maar ook door de namen die gebruikt worden en de kronen waarmee betaald worden.

Het boek zet je ook aan tot nadenken. Over arme mensen en wat die misschien anders zouden doen als ze niet arm waren geweest. Dat het mensen soms dwingt tot daden waar ze niet compleet achter staan, maar dat ze doen wat ze moeten doen om te overleven. In het verhaal is Zdenka rechercheur en Vaclav een activist die door de politie wordt gezocht. De twee werelden van deze personages liggen heel ver uit elkaar, maar het verhaal laat zien dat alles te overbruggen valt.

De jongen die van de wereld hield is een boek waarin het onmogelijke mogelijk wordt, verschillende werelden worden samengebracht en de liefde overwint. Het originele idee van de mogelijke kinderen in combinatie met de mooie schrijfstijl en de sfeer van het verhaal, zorgen ervoor dat dit een boek is dat je niet snel vergeet.

Leesfragment

—

kijk, die puk en loe (5+)