Recensie: Thuis

Woensdag, 8 november, 2023

Geschreven door: Mark Janssen
Artikel door: Britt Arp

Woorden kunnen ook overbodig zijn

Mark Janssen creëert een stukje magie zonder ook mar één woord te gebruiken. Hij staat al jaren bekend om zijn prachtige illustraties in kinderboeken. Daarnaast heeft hij ook meerdere boeken gemaakt waarin de prenten centraal staan, zonder dat daar woorden aan te pas komen. In dit boek geeft hij de essentie van het hebben van een echt thuis weer. Een prachtig boek over gastvrijheid, je welkom voelen en nieuwe plekken ontdekken.

Iedereen is welkom
Een boek zonder woorden, maar met een boodschap. Dat is iets wat maar weinig mensen kunnen maken. In dit boek woord je sprakeloos van het verhaal dat verteld wordt aan de hand van fantastische illustraties.

Je leert vanaf de eerste bladzijde een heel bijzonder hoofdpersonage tegen. Dit ruimtewezen landt met zijn ruimteschip op aarde en belandt in een wereld die voor hem compleet onbekend is. Hij ontmoet een meisje die hem de wereld vanuit haar ogen laat zien. Ze neemt hem mee naar alle mooie plekjes die ze zelf gevonden heeft. Er gaat letterlijk een wereld open voor ons ruimtewezen. Het meisje zorgt ervoor dat het ruimtewezen een wereld ziet die hij nog nooit gezien heeft. Maar er is meer dan dat. Ze laat hem de wereld zien op een manier die onbekend is voor het ruimtewezen. Hij is welkom, zelfs in een wereld die voor hem compleet vreemd is.

Sprakeloos
Ondanks dat het boek geen woorden bevat, word je meegenomen in het verhaal. Je voelt de emoties van zowel het ruimtewezen als van het meisje dat hem de wereld laat zien. De emoties vliegen van trots naar verwonderd. En dat allemaal zonder er een woord bij te gebruiken. Deze manier van een verhaal overbrengen is bijzonder, uitnodigend en inspirerend. Je ziet de mooiste illustraties van een prachtige wereld. Je wordt sprakeloos door de illustraties. Elke keer dat je er opnieuw naar kijkt, zie je weer andere dingen. Je ziet ergens een vogeltje fladderen, je ziet ergens bijzondere blaadjes in de mooiste kleuren, je ziet emoties in de gezichten van de personages. Je voelt met ze mee en je waant je even in dezelfde wereld.

Een prachtig boek over het welkom zijn en welkom voelen in een wereld waar je niet bekend bent. Want overal is thuis, ook als het heel ver van huis is.

Leesfragment

kijk, die puk en loe (5+)