Recensie: Sinterklaasliedjes

Zaterdag, 2 december, 2023

Geschreven door: Mark Janssen
Artikel door: Britt Arp

Compacte klassiekers

Bijna iedereen is wel opgegroeid met de klassieke liedjes die passen bij het feest van Sinterklaas. Liedjes als ‘Sinterklaas Kapoentje’, ‘Zie de maan schijnt door de bomen’ en ‘Zachtjes gaan de paardenvoetjes’ zijn liedjes die vrijwel iedereen woord voor woord mee kan zingen. Elk jaar komen er weer nieuwe liedjes bij voor het feest op 5 december, maar de klassiekers zijn toch een stukje Nederlandse cultuur die niet vergeten mogen worden. In dit kartonnen boekje van Mark Janssen worden deze teksten gebundeld. Niet alleen de teksten, maar gecombineerd met levendige illustraties.

Cultureel erfgoed
Sinterklaasliedjes vallen voor mij echt onder het Cultureel erfgoed van Nederland. Als kind zong ik de liedjes uit volle borst mee en nu kan ik deze liedjes nog steeds dromen. Toch raken veel van deze liedjes een beetje naar de achtergrond omdat er elk jaar zoveel nieuwe liedjes bijkomen. Hoe leuk de nieuwe liedjes ook zijn, de oude liedjes brengen toch een bepaalde charme met zich mee. Door dit te bundelen, worden deze liedjes nooit vergeten.

“Hij komt, Hij komt,
De lieve goede Sint,
Mijn beste vriend, jouw beste vriend,
De vriend van ieder kind.”

Herontdekken
De teksten van de liedjes zijn algemeen bekend. Wat dit boek speciaal maakt, zijn de fantastische illustraties van Mark Janssen. De manier waarop hij illustreert, zorgt ervoor dat je kan blijven kijken zonder dat het verveelt. Hoewel de illustraties niet altijd iets te maken hebben met de exacte teksten van de liedjes, ontstaat er op elke pagina een plaat waar steeds iets nieuws in te ontdekken is. Elke pagina vertelt een eigen verhaal terwijl het toch als een compleet verhaal aanvoelt. Hierdoor kan je het boek voor veel meer gebruiken dan voor alleen de liedjes. Laat je fantasie de vrije loop en vertel een heel nieuw verhaal over de pieten in het boek. Ook leuk voor kinderen om hier zelf een verhaal bij te bedenken en te vertellen. Door de kartonnen versie van het boek is het een rijke aanvulling aan de Sinterklaas collectie. Het boek is stevig en je hebt echt iets in handen. Sinterklaas is een feest dat nooit verveeld. Dit boek is ook zoiets. De liedjes vervelen nooit en de beeldende illustraties zullen je ook nooit vervelen.

Leesfragment

kijk, die puk en loe (5+)

Sinterklaasliedjes (4+)