Recensie: De Kabaalbende: Stoute Streken

Donderdag, 28 maart, 2024

Geschreven door: Levina van Teunenbroek, Charlotte Bruijn
Artikel door: Denise de Groot

Hilariteit in de dop

Wie heeft er vroeger geen kattenkwaad uitgehaald? Als volwassene keur je het misschien niet goed, maar als je terug denkt aan je eigen jeugd moet je er misschien stiekem wel om grinniken. Als je niet wil dat je kind op deze ondeugende gedachten komt, is Stoute streken niet geschikt, maar als je je kind een lolletje en een grappig boek gunt kun je dit boek maar beter snel aanschaffen.

Frietje komt op een dag in het oersaaie stadje Braverick wonen, met haar ouders. Dit stadje past helemaal niet bij hen, want Frietje en haar ouders houden van feest, spelletjes en vrolijkheid. Alles wat burgermeester Pietlut verbiedt. Terwijl Frietje samen met haar vrienden van de Kabaalbende een plan bedenkt om het plezier terug te brengen in Braverick doet Pietlut samen met een paar medestanders er alles aan om dit te voorkomen.

Levina van Teunenbroek heeft al meerdere kinderboeken op haar naam staan. Naast het schrijven van verhalen, vertelt ze de verhalen ook graag. De meeste boeken hebben een grappige titel zoals bijvoorbeeld De ridder zonder billen.

Kleurrijk
Als je het boek Stoute Streken ziet valt het meteen op. De cover is kleurrijk en druk te noemen. Dit past goed bij het verhaal. Ook in het verhaal zelf zijn sommige woorden paars gedrukt en wat groter gemaakt. De illustraties zijn zwart-wit maar om sommige punten uit te lichten zijn die paars gemaakt. Je wordt meteen vrolijk als je dit boek ziet waardoor je het meteen wil lezen.

Stinkbommen
In dit boek volg je de Kabaalbende die stoute streken uithaalt om het plezier in Braverick terug te brengen. Zo gaan ze fanatiek belletje lellen en komen er stinkbommen aan te pas. Gaandeweg worden steeds meer mensen betrokken. Van Teunenbroek heeft goed haar best gedaan om elk personage een uniek karakter te geven. Zo is Frietje druk en vrolijk, burgemeester Pietlut een ontzettende pietlut en is Klikzuur een enorme klikspaan. De karaktertrekken zijn een beetje overdreven, wat het verhaal erg grappig maakt.

Dit verhaal zal kinderen erg aanspreken. Er zit humor in, maar op een gegeven moment is het boek ook een beetje spannend. Gaat het de Kabaalbende lukken om van Braverick weer een leuke stad te maken? Als lezer word je betrokken in het plan en wil je snel verder lezen om te ontdekken of dit lukt.

Kortom, wil je even lekker lachen bij een boek? Bedenk dan maar alvast wat ‘stoute streken’ en wie weet ben jij dan ook lid van de Kabaalbende!

Leesfragment