Recensie feelgood: De wake-upcall

Zaterdag, 3 februari, 2024

Geschreven door: Beth O'Leary
Artikel door: Sanne de Jong

Even wegdromen naar het Engelse platteland

De wake-upcall is het nieuwste boek van Beth O’Leary. Het is het ideale boek om nog te lezen tijdens de laatste donkere dagen van deze winter. Het zorgt ervoor dat je weer terugverlangt naar kerstmis en de feestdagen. Je kan dus fijn even wegdromen!

Achter de receptie
In De wake-upcall lees je vanuit de oogpunten van Izzy en Lucas. Zij werken samen achter de receptie van een hotel op het Engelse platteland. Er is alleen een klein probleempje: ze kunnen elkaar niet uitstaan. Eigenlijk zijn ze ook elkaars tegenpolen. Izzy is rommelig, houdt van frutseltjes en heeft het niet zo op computers. Lucas houdt van een opgeruimde balie en houdt de reserveringen het liefst bij via een online systeem. Toch zullen ze met elkaar overweg moeten als een deel van het plafond naar beneden komt en ze alles op alles moeten zetten om hun geliefde Forest Manor Hotel te behouden.

Beth O’Leary schreef haar debuut Veel liefs in de trein van en naar haar werk bij een uitgeverij. Daarna heeft ze nog vier boeken geschreven, onder de titels Tot snel!, Drie dates, De roadtrip en De wake-upcall. Ze werkt inmiddels fulltime als schrijver op het platteland van Hampshire.

Liefde op een kerstkaartje
Het verhaal begint meteen goed wanneer Izzy via een kerstkaartje een complete liefdesverklaring stuurt en Lucas alleen een kaartje terugstuurt met ‘fijne feestdagen’. Daarna verspringt de tijd en is het elf maanden later als het verhaal begint. De toon van het verhaal is hiermee meteen goed neergezet, want je wil weten wat er in de tussentijd is gebeurd.

De setting van dit boek is heel erg leuk. Het speelt zich af op het Engelse platteland, in een landhuis wat dienstdoet als hotel. De beeldvorming doet denken aan een landhuis uit series als Bridgerton en Downton Abbey. Dit geeft meteen al een romantische sfeer. Je hebt dan ook zeker te doen met de eigenaren en de werknemers als je merkt dat het hotel een flinke opknapbeurt nodig heeft, terwijl daar eigenlijk geen geld voor is.

Minder diepgang
Ondanks de leuke setting duurt het lang voordat er echt wat gebeurt. De eerste honderd bladzijden hadden daarom wat korter gemogen. Het voelde daarnaast alsof het verhaal wat minder diepgang had. De vorige boeken van O’Leary hadden naast het liefdesverhaal vaak ook nog een extra verhaallijn waarin de personages meer diepgang kregen en je meer over hun verleden te weten kwam. Dit verleden speelde dan vaak nog een belangrijke rol in het heden. Dat ontbrak in dit verhaal, waar het liefdesverhaal overduidelijk de hoofdrol speelde. Izzy en Lucas hebben wel allebei wel zo hun problemen uit het verleden, maar dit leek meer een bijzaak te zijn. Er werd niet echt nadruk op gelegd.

Trouwringen
De schrijfstijl van Beth O’Leary is in De wake-upcall wel weer als vanouds. Ze weet haar personages heel kenmerkend neer te zetten, waardoor je meteen een zwak voor ze hebt. Izzy en Lucas zijn lekker tegenstrijdig. Als ze gevonden trouwringen terug willen brengen naar hun eigenaren om geld op te halen voor het hotel, maken ze er een ware strijd van. Misschien heb je wel een voorkeur voor een van de twee. Gelukkig wisselen de twee perspectieven elkaar af.

Eigenlijk is dit een heerlijk boek om tijdens de feestdagen te lezen. Het heeft daar helemaal de juiste sfeer voor met hoogtepunten die plaatsvinden tijdens kerst en oud en nieuw. Maar het is ook heel fijn om nu te lezen, tijdens de laatste donkere dagen van deze winter of als je nog even terugverlangt naar de feestdagen. Scoor daarom nu dit leuke boek voor slechts vijftien euro!

—