Recensie: Het Magische pad

Dinsdag, 30 januari, 2024

Geschreven door: Mel Hartman
Artikel door: Severine Lefebre

Op reis van de ene plek op de wereld naar de andere

De Vlaamse Mel Hartman heeft al een mooi aantal young adult- en jeugdboeken op haar palmares staan. Ze debuteerde met de mixed fantasy-sciencefiction serie ‘De fantasiejagers’ in 2007. Het werk waar ik haar mee leerde kennen was de ‘Dodenreeks’, een young adult trilogie waarvan het eerste boek. Als doden dromen verscheen in 2020. Ook aan de jongere lezers wordt gedacht, zo schreef ze Het hotel op de rots en Het hotel in de wolken. Dit najaar verscheen Het magische pad, een spannend verhaal voor lezers van tien tot twaalf jaar die wel van wat magie houden.

De donkere cover valt onmiddellijk op. Je ziet een roodharig meisje ’s nachts kijken naar een duister en geheimzinnig huis. De titel en auteur springen er door het bleke lettertype goed uit en zorgen voor een aangenaam contrast. Het is een boek dat ik zeker zou vastnemen als ik deze in de boekhandel zou zien staan. Ook de flaptekst maakt je nieuwsgierig naar het verhaal.

Pratende hond
Abigail komt samen met haar pratende hond Guapa terecht in een magisch huis. Het huis reist rond en bevat een hoop speciale voorwerpen, waarmee ze kinderen kunnen helpen met hun zorgen en bekommernissen. Plots duikt er een vreemde man op bij het huis. Hij lijkt de eerste volwassene te zijn die het huis kan zien. Hij wil dan ook in het huis geraken, iets wat Abigaïl ten alle koste moet zien te verhinderen. Lukt het haar om het huis te beschermen?

Het verhaal begint vrij direct. Daardoor krijg je al snel een beeld over het magische huis en zijn bewoonster Abigail. Haar personage wordt heel grondig uitgewerkt. Ze is een bijzonder meisje dat in een magisch huis leeft samen met haar pratende hond. De laatste tijd vraagt ze zich af hoelang ze al in het huis woont. En het blijft niet bij deze ene vraag. Eigenlijk is ze vooral op zoek naar een vriend, want ze voelt zich soms wel eenzaam. Ze heeft wel haar hond Guapa en het huis, maar dat is niet hetzelfde. Het huis wordt als een soort levend iets voorgesteld, met een eigen karakter en persoonlijkheid, wat in het begin heel vreemd is, maar je na een tijdje wel gewoon wordt.

De magie in het huis valt meteen op en zorgt ook regelmatig voor een glimlach op je lippen. Je bent geboeid vanaf het begin en de toenemende spanning zorgt ervoor dat je aan het boek gekluisterd blijft. De verhaallijn is origineel en weet je als lezer meermaals te verrassen. Vooral het einde is geheel onverwachts, maar het rond het verhaal in schoonheid af.

Vertrouwen
Vriendschap is een van de grote thema’s in Het magische pad. Net zoals elkaar vertrouwen en mensen helpen. Daarnaast heeft Abigail schrik van de man met de hoge hoed, de volwassene die het huis kan zien. Ze doet er alles aan om hem te ontwijken en zoekt tegelijk naar antwoorden. Hoewel de cover doet vermoeden dat het verhaal wat griezelig is, valt dit tijdens het lezen heel goed mee. Het is net een verhaal vol warmte, doorspekt met magie.

Mel Hartman heeft een beeldende schrijfstijl waardoor je de avonturen van Abigail in het huis zo voor je ogen ziet verschijnen. Haar taalgebruik is perfect afgestemd op het niveau van het doelpubliek, jeugdige lezers van tien tot twaalf jaar. Maar ook als volwassene geniet je stiekem van dit prachtige boek. Zeker omdat de auteur een goed gevoel voor humor heeft. Zoals de kuren van het huis, en de grappige situaties met Guapa. Het boek leest als een sneltrein en neemt je mee op reis van de ene plek op de wereld naar de andere. Laat je fantasie maar eens goed gaan.

Voor het eerst verschenen op boekencast

Foodlog

Het magische pad (10-12)