Recensie thriller: Jackdaw

Vrijdag, 26 april, 2024

Geschreven door: Daniel Cole
Artikel door: Nancy De Brucker

De serie heeft potentie maar graag met sterkere personages

De Ragdoll-serie van Daniel Cole was echt een mustread, net als Mimic. Benieuwd dus wat Jackdaw teweegbrengt. Cole heeft dit boek geschreven tijdens de coronapandemie. Rechercheur Scarlett Delaney wordt opgeroepen om naar een penthouse te gaan in Knightbridge in Londen. De Jackdaw oftewel ‘De Kauw’ heeft weer toegeslagen. Ditmaal heeft hij een bekende fashionata vermoord. Wat speciaal is aan de modus operandi van de Jackdaw is dat hij zijn slachtoffers onthooft, waarbij hij vijf schrammen in het gezicht plaats. Het lichaam is altijd op onverklaarbare wijze spoorloos. Werk aan de winkel dus voor Delaney en Frank Ash.

Vaderfiguur
Brigadier Frank Ash is de mentor van Scarlett en tevens een vaderfiguur. Hij doet er alles aan om haar te helpen en vooral beschermen waar hij ook maar kan. Hij zit al dertig jaar in het vak en nam haar van begin af aan onder zijn hoede. Hij heeft gewoon een zwak voor haar, met recht en rede. Scarlett begint haar onderzoek en treft op een plaats delict Frank Devlin aan. Hij geeft zich uit als privé detective. Hij heeft van zijn opdrachtgever ook de taak gekregen om de moordenaar te vinden. Maar de Jackdaw blijft niet stil zitten en het moorden gaat verder. De moordenaar gaat snel en precies te werk en dat maakt het moeilijk voor de onderzoekers. Frank Ash gaat ook nog eens op onderzoek uit; er stinkt iets aan dit onderzoek.

Wrang gevoel
Waar ik eerder van de boeken van Daniel Cole heb genoten blijf ik nu met een wrang gevoel zitten. Er zijn verhaallijnen die kriskras door elkaar lopen en iedereen heeft een eigen agenda en heeft geheimen voor de anderen. Het verhaal leest vlotjes en korte hoofdstukken maakt dat je het boek zo uit hebt. Je moet bij de pinken blijven, er gebeurt veel en opzij leggen is geen optie want dan ben je de draad kwijt.
Iedereen houdt er zijn eigen agenda op na en zo hebben ze ook hun geheimen voor elkaar. Sommige personages zijn moeilijk te doorgronden.

Nagelbijtend spannend
Dat Delaney een beginneling is merk je ook tijdens het onderzoek, ze doet dingen die ongeloofwaardig zijn, net als Frank Devlin. Dat zwakt het verhaal af en wordt het niet nagelbijtend spannend. Zelfs de humor, die we van Cole kunnen verwachten, kan na een tijdje niet meer meer bekoren. De grappen worden flauw, de fan raakt er af. De Ragdolls-serie heeft veel potentie, maar dan moet er wel het een en ander verbeteren, zoals meer diepgang in de personages.
Jackdaw eindigt met een geweldige cliffhanger en die toch de vraag oproept hoe het verder gaat en wat Delaney nog in haar mars heeft. Een vleugje Hannibal Lecter en Clarice.

Sociologie Magazine

Ook verschenen op Boekencast