Recensie thriller: Jeugdzonde

Zaterdag, 23 december, 2023

Geschreven door: James Patterson, J.D. Barker
Artikel door: Kim Landwer Johan

Soms ongeloofwaardig, maar toch een superverhaal

Walter O’Brien wordt op zijn eerste avond als politieagent in Detroit naar een plaats delict gestuurd. Hier ontmoet hij een beeldschone vrouw. Naast zich een man die een onnatuurlijke dood is gestorven. Als O’Brien de vrouw naar het politiebureau wil brengen, neemt ze de benen. O’Brien gaat vergeefs naar haar op zoek. Als hij jaren later is opgeklommen tot rechercheur, kan hij de situatie nog steeds niet loslaten. Hij legt de link met een aantal bizarre moorden en hoopt in Detroit deze moorden voor eens en altijd te kunnen stoppen.

Ghostwriter
Schrijver J.D. Barker begon zijn carrière als ghostwriter en journalist. Zijn eerste roman, Forsaken, werd een grote hit in Amerika, Canada en Groot-Brittannië. Jeugdzonde krijgt een aantal slechte recensies: te veel sciencefiction, ongeloofwaardig. Inderdaad is de geloofwaardig een punt. Vooral als je doorzeefd door een kogelregen niet dood neervalt. Ook een verhaal over aliens tart de verbeelding.

Tijdvakken
Toch is Jeugdzonde super. Je wordt als lezer in twee tijdvakken meegenomen. Aan de ene kant ben je in het heden, waar O’Brien een laatste poging doet om de mysterieuze vrouw te vinden. Aan de andere kant lees je het verhaal van de jonge O’Brien die er alles aan doet om erachter te komen wie deze vrouw is. Er wordt duidelijk aangegeven aan het begin van een reeks hoofdstukken of je in het heden of verleden leest. Daarnaast wordt er wanneer je een hoofdstuk uit het verleden leest ook nog eens duidelijk een beschrijving gegeven van de moordzaken die O’Brien al heeft behandeld als politieman.

Restaurantje
De gedetailleerde schrijfstijl vzorgt ervoor dat je jezelf in het verhaal kunt verplaatsen. Je graaft mee in de tuin naar lijken en je eet als derde lid aan het tafeltje mee in een Italiaans restaurantje. De duoschrijvers Barker en Patterson schromen niet om ook de meest gruwelijke details tot in de puntjes uit te diepen.

Pil
De hoofdpersoon Walter O’Brien is bijzonder goed uitgewerkt. Je zit op het puntje van je stoel om hem te coachen en aanwijzingen te geven. Je wil dat hij zijn laatste taak kan vervullen door de vrouw te vinden. De korte hoofdstukken zorgen ervoor dat je steeds gedreven wordt, om nog één hoofdstuk verder te lezen. En voor je het weet, sla je de laatste bladzijde om van deze 431 tellende pagina’s dikke pil.

Kriebels
Jeugdzonde is een boek dat onder je huid kruipt. De gedetailleerde beschrijvingen geven je soms de kriebels, maar maken het zo dat je het verhaal intens meeleeft.

Ook verschenen op Boeken-cast