Recensie: Oog om oog

Zaterdag, 23 september, 2023

Geschreven door: M.J. Arlidge
Artikel door: Ellen Claeys

Zou jij wraak nemen?

De thriller Oog om oog vertelt het verhaal van zes criminelen die in Engeland anonimiteit hebben gekregen. Ze krijgen van de overheid een tweede kans, waarbij zowel hun identiteit, hun woonplaats en hun job nieuw zijn. Er werd gedacht dat niemand hun identiteit te weten zou komen. Maar deze werden toch één voor één gelekt. De familieleden willen gerechtigheid voor het onrecht dat hun geliefden jaren geleden is aangedaan? Oog om oog is een spannende thriller over wraak.

De cover ligt in lijn met zijn andere boeken. De uitgever maakt steeds gebruik van felle kleuren, waarbij de titel centraal staat en in het oog springt. De titel is ook heel goed gekozen. Zullen de familieleden wraak nemen? Wordt het hier inderdaad oog om oog?

Wat sterk aan het boek is, is dat Arlidge gebruik maakt van veel verschillende verhaallijnen. Zo lees je het verhaal vanuit het standpunt van de daders, de politie, de sociaal werkster die de criminelen begeleidt en vanuit een aantal nabestaanden. Dit zorgt voor een verrijking van het verhaal. Enig nadeel is dat er heel veel verschillende personages aan bod komen. Zeker bij de daders wordt gesproken over hun oude naam, maar ook over hun nieuwe identiteit. Zo dien je als lezer heel veel namen te kennen en is het soms teruggrijpen naar vorige hoofdstukken om te weten wie die persoon juist weer was. Een spiekbriefje om de namen op te schrijven kan ook helpen.

Moreel dilemma
De auteur poneert in het begin een moreel dilemma, zonder zelf een oordeel te vellen. Is echt iedereen in staat wraak te nemen vanwege gruwelijke daden die hun geliefde is aangedaan? Hoe ver gaat iemand hierin en ten koste van wat? Daarnaast wil de auteur aantonen dat ook het geweten van een hulpverlener, namelijk een reclasseringsambtenaar, onder druk staat. Deze persoon weet namelijk welke gruwelijke misdaden haar cliënten hebben gepleegd en zij moet hen in anonimiteit houden. Hoe doe je dit zonder een oordeel te hebben over hun daden?

De hoofdpersonages worden heel realistisch en menselijk neegezet. Doordat Arligdge het verhaal vanuit de verschillende personages vertelt, krijg je een idee van hun emoties, hun beleving en hun levenssituatie. Je weet telkens heel goed wat er in hun hoofden omgaat en wat ze voelen, waardoor je als lezer enorm begint mee te leven.

De auteur slaagt er ook in de spanning op te bouwen tot op het einde. De hele tijd vroeg je je af wie diegene is die de informatie doorspeelt naar de nabestaanden. Een aantal verdachten komen aan bod, maar de echte dader wordt pas op het einde bekend gemaakt. Ik kreeg echt kippenvel toen duidelijk werd wie de daden op zijn geweten heeft.

De boeken van M.J. Arlidge stellen nooit teleur! Een boek van hem staat garant voor uren leesplezier, waarbij de nodige spanning wordt opgebouwd. Lees je graag thrillers? Word je graag meegezogen in het verhaal? Lees dan zeker deze thriller van Arlidge!

Ook verschenen op Boekencast

Nog lange niet

Helen Grace 10 - Niemand zeggen