Recensie: Wereldspionnen – Tussen de tombes

Zondag, 1 oktober, 2023

Geschreven door: James Ponti
Artikel door: Sanne de Jong

Op naar het oude Egypte!

Ga mee op avontuur met de wereldspionnen in het boek Tussen de tombes! Dit is alweer het vierde deel in deze leuke serie over de wereldspionnen Brooklyn, Kat, Sydney, Parijs en Rio. Deze keer moeten ze op missie naar het oude Egypte, waar eeuwenoude artefacten gestolen worden en de boel wordt opgelicht met een aantal cyberaanvallen. Wie zit hierachter? Dat gaan de wereldspionnen uitzoeken!

De waterjongen
Tussen de tombes
begint met een proloog uit 1922 over Hoessein, een waterjongen die een trap vindt en dit aan Howard Carter vertelt. Het blijkt de trap naar de grafkelder van Toetanchamon te zijn. Zo maak je meteen al kennis met de plaats waar dit boek zich voornamelijk gaat afspelen. De wereldspionnen hebben een missie in het British Museum, waar blijkt dat de beveiliging niet helemaal goed werkt. Horus, een groep mensen, hackt vervolgens vier regeringsdoelen. Hier begint de missie van de wereldspionnen. Wie zit er achter Horus en waarom doen ze dit? En heeft Umbra, de grootste en gevaarlijkste groep met criminelen, er misschien wat mee te maken?

James Ponti schrijft vooral middle grade-boeken. Hij heeft inmiddels drie bekende series op zijn namen staan: de Wereldspionnen, Framed en Dead City. Daarnaast schrijft Ponti ook scenario’s voor Disney en Nickelodeon. Hij is al meer dan dertig jaar samen met zijn vrouw Denise. Zijn twee zoons, Alex en Grayson, zullen altijd zijn grootste inspiratiebron blijven.

Geschiedenis van Egypte
Na de vorige delen in deze serie, Wereldspionnen, Geen brug te ver en De verboden stad, weet Ponti ook in dit boek weer een compleet ander verhaal neer te zetten, over een ander werelddeel en een andere geschiedenis. Tussen de tombes is een leuke eerste kennismaking met de geschiedenis van Egypte, over de opgravingen van de farao’s en over Toetanchamon (Toet) in het bijzonder. Daarbij weet Ponti altijd net even een beetje extra informatie te geven, zoals wanneer een bewaker afdaalt naar de sepulcraalkelders, “genoemd naar het Latijnse woord sepulcrum, da graf of tombe betekende”. Het is begrijpelijk en voor iedereen interessant!

Ook de geschiedenis van Moeder en Clementine en de relatie met Umbra komt in dit boek weer terug. Clementine heeft Moeder ooit achtergelaten in een brandend gebouw en de kinderen meegenomen. Ze denken dat Clemmie undercover bij Umbra werkt, maar ze zijn er niet zo zeker van aan welke kant zij nu nog staat. Clementine heeft een geheime code gestuurd, die ze weten te ontrafelen. Dan vinden ze Robert, de zoon van moeder. Hij wordt opgenomen in het team, maar lang niet iedereen vertrouwt hem… Dit blijft tot het einde spannend en het laat je voortdurend twijfelen of Robert nou wel of niet aan de kant van de wereldspionnen staat.

Meerdere verhaallijnen
In een hoofdstuk lopen er soms verschillende verhaallijnen door elkaar, bijvoorbeeld als de groep zich opsplitst en ze allemaal wat anders gaan doen. Dan is er met tussenkopjes aangegeven waar er wordt overgegaan op een nieuwe verhaallijn. Dit is heel duidelijk gedaan. Daarbij is het fijn dat verschillende personages dan apart aan bod komen en wat anders meemaken.

Daarnaast blijft het gedurende het hele boek spannend wie Horus is en wie er achter de cyberaanval zit. Dit is iets wat goed in elkaar zit. Daarbij heb je nog de verhaallijnen van Robert, Clemmie en Umbra, waardoor het een afwisselend verhaal is. In dit boek ontbrak alleen het gevoel dat er echt wat mis zou gaan, het leek allemaal redelijk vlot te verlopen voor de wereldspionnen. Hierdoor zit je als lezer niet echt op het puntje van je stoel en is de spanning wat minder. Bij de eerdere delen kwam dit wel wat sterker naar voren.

Toch is Tussen de tombes een boek dat heel fijn en snel leest, waarbij puzzels, raadsels en onbeantwoorde vragen een grote rol spelen. Ben je op zoek naar een verhaal over geschiedenis, spionnen die de wereld redden en een grote dosis avontuur? Dan is dit het boek voor jou!

Leesfragment

—

Ook verschenen op @sann.books