Rechercheur De Klerck en het duivelse spel

Donderdag, 14 mei, 2020

Geschreven door: P. Dieudonné
Artikel door: Severine Lefebre

Leuke kennismaking met het werk van P. Dieudonné

[Recensie] Notaris Van Bokhoven wordt in zijn woning te Hillegersberg vermoord teruggevonden. Rechercheur De Klerck ontdekt een ongebruikelijk moordwapen, namelijk een zilverkleurige ballpoint. Naast het slachtoffer ligt een pulproman die meer informatie lijkt te geven over de moord. Maar is dit wel zo? Of wil de dader de politie op het verkeerde spoor zetten? Het is aan rechercheur De Klerck en zijn assistent Klaver om zo snel mogelijk de moordenaar te vinden.

Met Rechercheur De Klerck en het duivelse spel heeft P. Dieudonné een spannend detectiveverhaal neergezet. Het is het tweede boek met rechercheur De Klerck in de hoofdrol.

Het verhaal speelt zich af in Rotterdam, waar de rechercheur van het plaatselijk bureau te maken krijgt met een moordzaak. Eentje die best wel ingewikkeld is, met veel verdachten. Deze omschrijving laat bij velen waarschijnlijk wel een belletje rinkelen, toch? En tegelijk ook verwondering: De Cock werkt toch in Amsterdam? Helemaal goed! Dit boek gaat dan ook niet over de alom bekende Amsterdamse speurder, maar over een nieuwe aanwinst in het vak, rechercheur Lucien de Klerck. Met zijn assistent Ruben Klaver. En dat de gelijkenissen er zijn, moge duidelijk zijn.

Over de plot van het boek is erg goed nagedacht. Na een korte introductie komt het verhaal al heel snel op gang en blijft dit ook vlot lopend. De ene verdachte na de andere komt voorbij, waarbij je telkens denkt: ja die is het. Om na tien bladzijden verder, te twijfelen, en te switchen naar een andere verdachte. Dat maakt dat het verhaal spannend blijft tot bij de ontknoping, en je pas dan te weten komt wie de dader is en hoe de vork in de steel zit.

Het boek bevat twee verhaallijnen die na een tijdje in elkaar overlopen. Het verhaal begint met de komst van Laurette Kasemier, die net een kleine uitgeverij is gestart en daarbij op de sociale media wordt tegengewerkt door Stefan le Couvreur, uitgever van een bekende, grote uitgeverij. Daarnaast is er uiteraard de moord op notaris Van Bokhoven die wordt onderzocht door rechercheur De Klerck en Klaver. Het is een ingewikkelde zaak met veel verdachten en diverse motieven. En dat zorgt voor de nodige cliffhangers en onverwachte wendingen.

Het is niet zo gemakkelijk om een beeld van de personages voor ogen te zien, omdat door de gelijkenis met Baantjer je in eerste instantie de Amsterdamse rechercheurs voor je ziet. Maar gaandeweg raak je gewend aan het Rotterdamse duo. Het duidelijkst krijg je een beeld van De Klerck, die samen met zijn vrouw Annie op een woonboot woont en vaak vrij nuchter is in wat hij zegt. Klaver is een jonge assistent die vooral heel enthousiast is, maar behalve dat hij getrouwd is met Josina, blijft dit karakter wat op de achtergrond. Het duo zelf past goed bij elkaar, en is op elkaar ingespeeld.

P. Dieudonné heeft een aangename en duidelijke schrijfstijl. Dat maakt dat het boek heel vlot leest, de kern van het verhaal is het oplossen van de misdaad. En dat gebeurt via korte hoofdstukken met een volledige keur aan potentiële daders. Een pluspunt is dat de ontknoping verborgen blijft tot het einde. Dat prikkelt de nieuwsgierigheid en doet je steeds verder lezen. De stijl is vergelijkbaar met de boeken over rechercheur De Cock, dus de liefhebbers van Baantjer zullen zeker hiervan genieten.

Ik ben erg blij dat ik heb mogen kennismaken met het werk van P. Dieudonné. Ik had deel één, Rechercheur De Klerck en het doodvonnis nog niet gelezen en begon dus direct met deel twee, maar ik had niet het gevoel dat dit een groot probleem was. Ik zat al snel in het verhaal en de sympathie voor het recherche-duo groeide met de bladzijde. Zelf ben ik een grote liefhebber van De Cock, en gezien deze nieuwe serie hier dicht tegenaan leunt, is het natuurlijk niet verwonderlijk dat ik ook deze met veel plezier heb gelezen. Daarom geef ik Rechercheur De Klerck en het duivelse spel een mooie vier sterren.

Rechercheur De Klerck en het duistere web

De Klerck 1 - Rechercheur De Klerck en het doodvonnis

De Klerck 2 - Rechercheur De Klerck en het duivelse spel