Room Service

Maandag, 21 oktober, 2019

Geschreven door: Maren Stoffels
Artikel door: Severine Lefebre

Een spannende YA-thriller, die vol mysterie zit

[Recensie] De vier vrienden Fender, Kate, Lucas en Linne vieren samen Kates verjaardag in een luxe vijfsterrenhotel. Wanneer er mysterieuze brieven worden gebracht via roomservice, slaat de sfeer snel om. De berichten verwijzen naar wat er een jaar geleden is gebeurd. Wie is de geheimzinnige boodschapper? En hoe komen de vrienden hier ongeschonden uit?

Maren Stoffels heeft met Room Service een spannende YA-thriller neergezet. Een boek dat naast spanning draait rond o.a. vriendschap, verraad en schuldgevoelens. Als je het boek voor het eerst vast hebt, springt de cover onmiddellijk in het oog. Heel mooi en vooral mysterieus. Wat perfect bij dit verhaal past. Ook binnenin is er aandacht besteed aan het thema. De verschillende delen zijn namelijk gelinkt aan een hotel: reservering, bar, lobby, suite… En hetzelfde geldt voor de titel. Heel origineel!

De plot is goed doordacht en zorgvuldig opgebouwd. Je gaat samen met de vier vrienden op zoek naar de waarheid. Deze wordt stapje voor stapje ontdekt. De grote ontknoping is voor het einde, waar je met een aantal plotwendingen te maken krijgt. En die kunnen wel eens erg verrassend zijn. Ook komen we pas op het einde te weten wat er die dag een jaar geleden is gebeurd. Voordien is het voor de lezer een raadsel, wat het extra spannend houdt. Spanning bij de vleet dus bij deze intrigerende YA-thriller. Het is een sterke verhaallijn die vanaf het begin er staat, en je wordt alleen maar nieuwsgieriger naar het vervolg. Neem daarbij de vele vraagtekens die je hebt, gecombineerd met wat mysterie, en je bent vertrokken voor avondje vol spanning. Uiteraard mag er af en toe even een break zijn, en deze krijg je dan ook door de vele emoties die in het verhaal zijn verwerkt. Verliefdheid, schuldgevoelens, wraakgevoelens, angst, Het is slechts een deeltje van wat je kunt zien en voelen tijdens het lezen.

Room Service is geschreven vanuit meerdere perspectieven. Er is een continue afwisseling tussen de personages Fender en Linne. Daarnaast is ook de mysterieuze dader aan het woord, zijn teksten worden in het vet weergegeven. Het gebruik van perspectiefwisseling zorgt voor meer beweging in de verhaallijn, waardoor het extra boeiend wordt. Je blijft zo langer doorlezen. Daarnaast is het gebruik van een aangepaste lay-out bij de dader-briefschrijver ideaal om de lopende verhaallijn even te breken en te zorgen voor een extra cliffhanger. De verschillende personages zijn allemaal goed neergezet. De meeste uitwerking gaat naar Linne, de knappe nieuweling in de groep en Fender, een stoere muzikale jongen die een hekel heeft aan Linne. En natuurlijk is er ook de mysterieuze, op wraak beluste briefschrijver. Zij komen ook afwisselend aan het woord in het verhaal. Maar eigenlijk hebben ze alle vijf hun eigen karakter en specifieke achtergrond. Beetje bij beetje leer je hen kennen, en ontdek je waarom het viertal in deze benarde situatie zit. Elk van hen wordt geviseerd met een doel.

Maren Stoffels heeft een vlotte pen, waarmee ze zowel de lezers kan vermaken als beroeren. Ze wisselt de vele spanning af met kwetsbare passages. Je leeft daardoor enorm mee met de jongeren. Tegelijkertijd slaagt ze erin om de lezer op het verkeerde been te zetten, en ervoor te zorgen dat je helemaal anders tegen de personages aankijkt dan dat je deed in het begin van het verhaal. Een sterk punt van Maren Stoffels.

Na al enkele andere boeken te hebben gelezen van Maren Stoffels was ik erg benieuwd naar deze nieuwste telg van haar hand. En ik mag zeggen dat het wederom een geslaagd boek is. Room Service is een spannende YA-thriller, die vol mysterie zit. Het lijkt me een ideaal boek voor de beoogde doelgroep, jongeren, maar ikzelf als volwassene heb mij zeker ook goed vermaakt ermee. Niet te kinderachtig, niet te eng, niet te lang,… alles nét goed gedoseerd. Ook hele goede plottwisten, van eentje had ik wel zo mijn vermoedens, maar toch slaagde Maren Stoffels erin mij alsnog te verrassen. Leuk! Room Service krijgt van mij dan ook een mooie 4 sterren.

Mystery guest (13-15)

Laser Game

Black Friday