Tom Clancy Schaduw van de draak

Maandag, 20 juni, 2022

Geschreven door: Marc Cameron
Artikel door: Severine Lefebre

Wanneer te té is

[Recensie] Wetenschapper Liu Wangshu verdwijnt plots uit zijn appartement in China. Dit zorgt voor paniek binnen het ministerie van Staatveiligheid. Liu is namelijk diegene die de Chinese marine een grote technologische vooruitgang heeft bezorgd. China vreest dat hij is overgelopen naar Amerika. President Ryan en zijn naasten hebben echter geen idee waar Liu momenteel is. Daarnaast verneemt Ryan dat een Chinese mol, met codenaam SURVEYOR, zich heeft ingewerkt in de inlichtingendienst en nu toegang heeft tot alle grote geheimen.

Tom Clancy is een bekende naam binnen de boekenwereld. Hij schreef de succesvolle reeks rond Jack Ryan. Na Clancy’s dood in 2013 werd besloten om deze reeks verder te zetten. Meerder auteurs schreven inmiddels al één of meerdere delen. Zo ook Marc Cameron. Hij schreef met Schaduw van de draak zijn vierde boek, dat tevens het dertigste deel is in de reeks. Naast dit boek verscheen ook In zijn macht, Eer en geweten en Erecode van zijn hand. Sindsdien wisselt hij steeds af met Mike Maden, en schrijven ze om en om een boek.

Het verhaal start vanop een onderzoeksschip in de Noordelijke IJszee. Wetenschapper dr. Patti Moon hoort er via een sonar boei dreunend metaal en menselijk gegil. Je zit als lezer hierbij al direct op het puntje van je stoel. De spanning is te snijden. De verhaallijn schakelt hierna over naar Ho Chi Minh City, waar John Clark en zijn leerlinge Lisanne Robertson er rondkuieren op de plaatselijke markt. Ook daar volgt al snel wat actie, wat de spanning in stand houdt. Ook de rest van het Campus-team is ondertussen druk bezig. Ze onderzoeken een spionagezaak die geconnecteerd is met een aanval op een boorplatform. En dan is er nog de verdwijning van de Chinese wetenschapper Liu Wangshu en een Chinese mol.

Het is duidelijk: er zijn veel spannende verhaallijnen die elkaar continu afwisselen. Je wordt daarbij telkens van de ene naar de andere geslingerd, met telkens de nodige cliffhangers tussen elke wissel in. Dat klinkt allemaal fantastisch, maar ook hier is een grens. Het kan ook té zijn, en dat is hier wel wat het geval. Er zijn gewoon teveel verschillende verhaallijnen die door elkaar lopen. Het had fijner geweest als de auteur een beetje gas terug had genomen en zich op wat minder verhaallijnen had geconcentreerd, zodat het geheel wat overzichtelijker was. Nu is het moeilijk om de hele tijd je focus erbij te houden.

Wat het er ook niet eenvoudiger op maakt, is de grondige uitdieping van elke situatie. Oog voor detail is een pluspunt, zeker als je een actiethriller visueel wil maken voor de lezer. Maar ook hier komt het woordje ‘te’ weer kijken. Je krijgt zoveel achtergrondinformatie dat het je afleidt van de daadwerkelijke plot. Een voorbeeld is de situatie in de provincie Xianjiang. Dat zorgt voor minder actie en dus minder snelheid. Ook hier was iets minder veel beter geweest. Nu gaat de interessante informatie verloren tussen de opvulling. En dat is zeer spijtig, want het concept is op zich wel erg goed. En ook de kernuitwerking van sommige verhaallijnen, zoals de verdwenen Liu en de onderzeeër, is zeer goed.

De belangrijkste personages hebben al dertig boeken de tijd om te groeien. Veel uitdieping is er dan ook niet meer mogelijk. De uitdaging is om hen telkens een interessante rol te geven in het verhaal, en dat is hier zeker gelukt. De Campus, met o.a. Jack Ryan Jr., heeft het weer druk en staat in het middelpunt. Maar ook president Jack Ryan en zijn entourage komen aan bod tijdens de zoektocht naar de Chinese infiltrant. De onderlinge conversaties tussen de personages zijn zoals altijd van hoog niveau.

Het valt op dat Marc Cameron grondig research doet over de onderwerpen waarover hij schrijft. Ook in Schaduw van de draak is dit weer het geval. Alleen verliest hij zich dit keer in de details, iets wat hij in zijn vorige boek nog perfect wist te managen. Dat is jammer, want met wat minder ballast zou het verhaal beter tot zijn recht komen. Gelukkig zijn er veel spannende scènes die het leestempo opkrikken en de lezer alsnog weten te boeien. Maar de grens tussen geboeid blijven en afhaken is ditmaal klein. Schaduw van de draak krijgt vanwege zijn intrigerende thema’s en voortdurend aanwezige spanning een voldoende.

Jack Ryan 32 - Tom Clancy Commandocentrum

Jack Ryan 28 - Tom Clancy Erecode

Jack Ryan - Tom Clancy In zijn macht