Vampier app

Donderdag, 9 april, 2020

Geschreven door: Nico De Braeckeleer
Artikel door: Marc-Jan van Dam

[Recensie] Dylan en Amy zijn vrienden door dik en dun. Maar een nieuwe, super coole app die alle tieners in hun greep lijkt te houden lijkt hier een wig tussen te drijven. Het gaat om ‘de Vampierapp’. Je kan er allerlei coole vampiersspelletjes op doen en om die spelletjes te ontgrendelen moet je ‘bloedpunten’ sparen. Deze krijg je door je duim op het display te leggen. Als je dat doet verschijnt er een vampier in beeld die toehapt. Er gaat een heerlijke siddering door je lichaam. Het is verslavend en Amy komt steeds meer in de ban van deze app. Dylan vertrouwt het niet en gaat op onderzoek uit. Samen met Saphira, een nieuw vriendinnetje en Amy.

Het was het eerste boek dat ik van Nico de Braeckeleer las en ik moeten zeggen dat ik onder de indruk ben. Hij heeft met dit boek een heerlijk vlot verhaal neergezet. Niet onrealistisch te uitgerekt of te kort.

Ik ben altijd erg fan van Vlaamse auteurs. De Vlaamse speling met taal is toch altijd weer fijn verfrissend. Minder stug, minder strak.

Ik kwam soms wel woorden tegen waarvan ik mij afvraag of kinderen van een jaar of tien die snappen. Denk aan woorden als ‘quasi’. Dat kan een 10-jarige veel beter snappen met wat context. Deze miste soms.

Het verhaal is spannend en bloedstollend (Vampier…). De Braeckeleer houdt zich tot de kern van het verhaal en dit is voor de doelgroep waarvoor hij schrijft een goed aspect. Eveneens is dit verhaal daardoor geschikt voor moeilijke lezers. Het is namelijk ook niet te dik.

De technologische kant van dit hele verhaal, een Vampier in een mobiel, is nieuw. Desondanks wel een klein beetje onrealistisch. Een Vampier is ingeburgerd bij de fantasy lezers en daar trekt men geen wenkbrauw meer voor op. Voor eentje in een app wel. Ik weet niet zo goed wat ik hier van moet vinden, want origineel is het wel. Graag zou ik meer van deze auteur lezen. De thematiek, de onderwerpen, de schrijfstijl, het trekt mij. Vier sterren voor Vampier app.