Van de liefde en de zee

Maandag, 20 mei, 2019

Geschreven door: Willem Frederik Erné
Artikel door: Jeannie Bertens

Een prima verhaal

[Recensie] Op 10 mei 1940 vallen de Duitsers Nederland binnen, daarmee is de oorlog begonnen. Maar niet iedereen is dan in Nederland. Duizenden mensen zijn dan op zee, zo ook J.J. Erenstein, de grootvader van W.F. Erné’s vrouw. Het boek is gebaseerd op zijn verhaal.

Koos Siemelink is oorspronkelijk afkomstig uit Twente. In zijn jonge jaren is hij in Utrecht terecht gekomen, daar woont hij in 1940 met zijn vrouw Marianne en zoon Gerhard. Koos is eerste machinist op de SS Padong en op volle zee wanneer de oorlog uitbreekt. Zijn gezagvoerder krijgt de opdracht om niet naar Nederland te varen maar koers te zetten naar Engeland. Zij komen aan in Liverpool, vanaf nu de thuishaven van de SS Padong.

Marianne en Koos waren in afwachting van de thuiskomst van Koos. Gerhard wilde graag met zijn vader vieren dat hij was toegelaten tot het Reformatorisch Gymnasium. In plaats daarvan maken zij de eerste bange dagen van de oorlog mee en later ook de bezetting van Nederland. Terwijl Koos in de eerste maanden van de oorlog weer op zee gaat in opdracht van de Engelsen, gaat het leven in Utrecht weer door. De auteur switcht regelmatig tussen beide verhaallijnen. Het verhaal van Koos laat zich lezen als een avonturenroman. Hij is zijn leven niet zeker, niet op volle zee door de jagende U-boten en niet op het land door de voortdurende bommenregen op Liverpool. Natuurlijk hoort daar ook een oorlogsliefde bij. Die kent Marianne in Utrecht ook al is het een onverwachte! Gerhard intussen, is een kind op weg naar puberteit en dus volwassenheid. Hij walgt van oom Wim, de broer van zijn moeder. Wim is een vooraanstaand NSB-er die vaak bij hen komt eten. Hoe kan hij ervoor zorgen dat oom Wim niet meer bij hen aan tafel verschijnt?

Ook mist Gerhard zijn vader enorm, dat is o.a. te zien aan zijn schoolresultaten. Gelukkig is daar Rebecca, zijn Joodse klasgenootje. Zij biedt aan om samen huiswerk te maken. Door Rebecca komt hij er achter dat de Joden steeds minder bewegingsvrijheid en rechten hebben. Op een dag is Rebecca samen met haar familie verdwenen. Gerhard voelt dat hij nu iets moet doen maar wat?

Deze oorlogsroman vertelt het verhaal van Koos Siemelink aan de ene kant en van zijn vrouw Marianne en zoon Gerhard aan de andere kant. Het gezin is van elkaar gescheiden door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. De auteur switcht regelmatig tussen de verhaallijnen. Jammer dat de verhaallijnen hier en daar langdradig worden, dat doet het tempo van het boek geen goed. Het kenmerk van een oorlogsroman, de spanning, is af en toe ver te zoeken. Gelukkig komt er op het einde toch nog vaart (en spanning) in het verhaal. Drie sterren voor dit boek, een prima verhaal maar het tempo had hoger gemogen.

Van de liefde en de zee

De arrogantie van het doorgeefluik