Zon van de nacht

Zaterdag, 11 april, 2020

Geschreven door: Jerrad Hoff
Artikel door: Paula van Mourik

Fantasy, seks, geweld, maar toch wel bijzonder

[Recensie] Zon van de nacht is een rauwe thriller die zich gaandeweg het verhaal ontwikkelt tot een fantasy-achtige thriller. Waar je aan het begin nog het idee hebt dat wat Madeline overkomt echt gebeurd kan zijn, blijft daar al snel niets van over. Wat dat betreft is Zon van de nacht een bijzondere thriller te noemen. Steeds terugkerende thema’s zijn seks en geweld. Zeer expliciet, dat moet gezegd worden.

Desondanks is het een thriller die van begin af aan pakt. Niet alleen vanwege de filmisch geschreven scènes, maar zeker ook vanwege de opbouw. Tijdens een ijskoude nacht rukt sheriff Samuel Gibbs uit voor een ernstig auto-ongeluk. Slachtoffer is de knappe, roodharige Madeline Dawson. Wonder boven wonder overleeft ze het mysterieuze ongeluk. Vanwege geheugenverlies weet zij niet wie ze is en waar ze vandaan komt. Ook is er niemand die haar als vermist opgeeft. Als Madeline weer herstelt is, neemt ze haar intrek in een motel in het stadje Dawson’s Peak in Idaho. Ondertussen wordt Madeline geplaagd door gruwelijke dromen en flashbacks. Vertellen die haar iets over haar vorige leven?

Bijzondere liefdevolle relatie

Jerrad Hoff heeft Madeline neergezet als een krachtige vrouw. Ondanks wat haar is overkomen, zit ze niet bij de pakken neer. Ze start een nieuw leven in Dawson’s Peak en raakt bevriend met sheriff Samuel. Op een avond, als Madeline in een naburig stadje een drankje drinkt in een bar, ontmoet ze de steenrijke, maar diepongelukke Paige. Wat volgt is een zeer bijzondere liefdevolle relatie. Maar het verleden van Madeline achtervolgt haar en dat doet haar relaties met Samuel en Paige geen goed.

Lange tijd is het gissen wat er met Madeline is gebeurd en welk leven zij voor het ongeluk leidde. Gaandeweg het verhaal wordt dit voor zowel Madeline als voor de lezer duidelijk. Het einde is een explosie van geweld, maar ook één met een open einde. Wie wil weten hoe het verder met Madeline gaat, kan dat lezen in het tweede deel uit de Madeline Dawson reeks Dag van de Zon.

Voor het eerst gepubliceerd op De Leesclub van Alles

Een leven lang

Zon van de nacht