Recensie: Zwijgen als het graf

Zaterdag, 16 september, 2023

Geschreven door: Carla Kovach
Artikel door: Joke Zwier

Halloween was nog nooit zo spannend

Net als in voorgaande delen van de Gina Harte-serie opent ook Zwijg als het graf met een spannende proloog. Deze speelt zich 24 jaar geleden af. “Ik kan toch niet kijken en nietsdoen”, staat er op de tiende pagina. Pas aan het einde van het verhaal wordt duidelijk wie dit heeft gezegd.

Bijna een kwart eeuw later is het Halloween in Cleevesford, een klein stadje waar rechercheur Gina Harte woont en werkt. Twee verklede tienermeisjes die op weg naar het Halloweenfeest op school een korte route nemen door het bos, stuiten op een pas gedolven graf. Harte en haar team graven een kist op met iemand die levend begraven is. Het duurt lang voordat ze een spoor vindt.

Zwijg als het graf is het zevende deel in de Gina Harte serie van Carla Kovach, Het verhaal is goed te lezen als standalone, maar het werk verhelderend als de lezer bekend is met voorgaande delen. Deel acht, Hij ziet jou, verschijnt in oktober. Voor Carla Kovach zich toelegde op het schrijven van thrillers was ze theaterschrijver en actrice.

Vriendengroep die ergens bang voor is
Met een chronologisch verteld verhaal met een paar flashbacks weet Carla Kovach de lezer te boeien. Door de korte hoofstukken die eindigen met een cliffhanger en de steeds wisselende perspectieven neemt Zwijg als het graf de lezer compleet in beslag. Er zijn meerdere verhaallijnen, die van Gina, die van een angstige vriendengroep en die van de dader.

De vriendengroep die een belangrijke rol speelt in Zwijg als het graf is divers. De vrienden wantrouwen elkaar, ze mogen elkaar niet echt. Het verhaal verteld vanuit dader maakt nieuwsgierig naar de motieven. “Ik ga niet meer verbergen of ontkennen wie ik ben en wat ik wil.” De dader speelt een psychologisch spelletje met zijn slachtoffers en daardoor staan Gina en haar team onder grote druk.

Gina’s verleden
De betrokkenheid van riooljournaliste Lyndsey Saunders maakt duidelijk dat Gina’s verleden een grote rol speelt in het verhaal. Dat leidt tot het publiceren van een brief van de dader die Gina paniekaanvallen zorgt. De druk van de media is enorm, maar Gina weet zich door de zure appel heen te bijten en de zwarte bladzijde in haar leven om te slaan. Ze maakt zich een voorstelling van de beleveniswereld van de dader, die zorgvuldig zijn acties voorbereidt.

Kovach heeft een vlotte, beschrijvende stijl en weet de lezer te verrassen en regelmatig op het verkeerde been te zetten. Spanning is er vanaf het begin en deze wordt langzaam opgevoerd naar een climax, die toch nog onverwacht komt. De zinderende ontknoping vol actie is absoluut onverwacht.

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow

Zwijg als het graf

Gina Harte 6 - Haar laatste fout