De schaduwkoningin

Donderdag, 22 april, 2021

Geschreven door: Marianne Hoogstraaten
Artikel door: Patrice van Trigt

Een krachtig en authentiek verhaal

[Recensie] In het voorjaar van 2020 hebben we kennis kunnen maken met Isa, Garvin, Mathilde en Willem in Dans om de troon. Voor lezers die dat deel (jammerlijk niet) gelezen hebben, is er aan het begin van De schaduwkoningin een samenvatting geschreven om enig idee c.q. een opfrisser te krijgen van wat er voorafging aan dit vervolg. En die informatie heb je wel nodig want er komt nogal wat aan namen en gebeurtenissen op je af. Dat zou een valkuil kunnen zijn maar bij dit schrijversduo is daar geen sprake van.

We gaan terug naar 1066, Westminster Abbey. De slag bij Hastings is voorbij, Engeland staat bestuurlijk op losse schroeven. Er wordt een nieuwe koning gekroond die felle tegenstanders op zijn pad vindt. Willem van Normandië heeft daar geen enkele boodschap aan en regeert met strenge hand. Willem is echter ook elders nodig en hij stelt zijn nicht Isa aan om de honneurs waar te nemen in zijn afwezigheid. Deze rol vervult Isa met verve, ze geniet van een enorme macht en slagvaardigheid als schaduwkoningin. Dit tot grote frustratie van Mathilde die nog steeds in Normandië verblijft in afwachting van haar kroning tot koningin van Engeland. Met lede ogen ondergaat ze het vertrouwen dat Willem in Isa stelt en de mogelijkheden die dat voor Isa en haar gezin biedt.

Deze frustratie beschrijft Mathilde in haar geheime kronieken en geven je als lezer vanuit haar perspectief een idee van haar machteloosheid als vrouw in die tijd. Mathilde ziet in Isa wat Willem niet ziet: een bedreiging voor de troon. Vooral wanneer Isa een baby onder haar hoede neemt, waar Mathilde allesbehalve een goed gevoel bij heeft. Ondanks alle pogingen het anders te laten verlopen groeit Elvina op tot een jonge vrouw. Samen met Arthur, zoon van Isa en Garvin, die altijd aan haar zijde is, staat haar zonder dat weten een koninklijke toekomst te wachten. Maar niet als dat aan Mathilde ligt. De strijd om de Engelse troon barst los en zoals het gezegde gaat: all is fair in love and war.

Het waren twee coningskinderen,
Si hadden malcander so life,
Si conden bi malcander niet comen,
het water was veel te diep
Si nam hem in haer armen,
Si custe hem voor sijn mont.

De schaduwkoningin gaat verder waar Dans om de troon stopt. Isa en Garvin zijn in Engeland en kennen de rechten die aan hun bloedlijn kunnen worden ontleend. Het feit dat niet iedereen daarvan op de hoogte lijkt te zijn proberen ze in hun voordeel uit te spelen. Tussenkomst van spannende ontwikkelingen bemoeilijken de gang van zaken maar Isa is volhardend, bijt zich vast in de doelstelling die zij en Garvin voor ogen hebben. Een vrouw aan de macht zorgt voor weerstand in die tijd, echter weet Isa zich gesteund waardoor haar missie een haalbaar doel lijkt te zijn. Dit geldt echter ook voor Mathilde. Isa is haar een doorn in het oog.

Zoals elke keer is een historische roman van Marianne en Theo Hoogstraaten een genot om te lezen. Ik val in herhaling maar het is gewoon echt zo! Het verweven van fictie en feiten doen ze dusdanig dat fictie feiten worden tijdens het lezen. Alles doet authentiek aan, voelt zo echt! Je weet op een bepaald moment het onderscheid niet meer te maken en bent alleen nog maar bezig met het genieten van een prachtig verhaal. Spanning en intriges wisselen verraad en onvoorwaardelijke liefde met elkaar af en komen samen in een schokkende ontknoping. Die zag ik niet aankomen! Die wílde ik ook niet zien aankomen!!

Ook nu kan de lezer weer genieten van een prachtig, intens verhaal waar loyaliteit onder druk komt te staan en verraad op de loer ligt. Prachtig uitgewerkte personages met dito verhaallijnen, levensechte sfeerschetsen waarin kastelen, ridders en jonkvrouwen het decor sieren. Opstanden en oorlog die de gemoederen bezighouden, zorgen dat je je regelrecht in de middeleeuwen waant. Je voorstellingsvermogen doet de rest, dat gaat als vanzelf wanneer je een boek van deze auteurs leest. Een welgemeende tip is om beide boeken in volgorde te gaan lezen. Het zou zonde zijn om Dans om de troon over te slaan en daarbij is het nodig voor de volledige beeldvorming voor de kern van het verhaal.

Het was het lange wachten meer dan waard! De schaduwkoningin is een krachtig en authentiek verhaal geworden over vrouwen die in een machtsstrijd verwikkeld zijn. Vrouwen die alles doen om te overleven, hun kinderen te geven waar ze recht op hebben. Ongeacht de consequenties. Vier sterren.