De kleuren van schaduw

Zaterdag, 19 augustus, 2023

Geschreven door: V.E. Schwab
Artikel door: Sanne de Jong

Keer terug naar deze geweldige wereld

[Recensie] Na De kleuren van magie is ook het tweede deel van de Schemering-trilogie als Limited Edition verschenen. De kleuren van schaduw gaat verder waar het vorige deel is geëindigd. Alle personages keren weer terug en nemen je mee in dit spannende fantasy-verhaal!

Het verhaal gaat verder
Lila heeft besloten om de wereld te verkennen en gaat mee op de boot de Nachtspits van Alucard Emery. Daar leert ze meer over magie en haar eigen krachten. Ondertussen bereidt Rhy zich voor op de Essen Tasch, de Elementspelen die dit jaar in Rood Londen plaatsvinden. Rhy heeft het moeilijk door de levensband die hij nu met Kell deelt. Het voelt voor hem alsof hij het leven van Kell heeft verpest, want hij wordt steeds meer behandeld als een gevangene.

V.E. Schwab is de auteur van meer dan twintig boeken. Je kent haar misschien van Het onzichtbare leven van Addie LaRue of van Gallant. Op Netflix is de serie First Kill te zien, wat gebaseerd is op het gelijknamige door Schwab geschreven boek. Ze woont in Edinburgh, samen met haar twee katten Thomas en Chauncey, maar soms is ze ook op het platteland van Frankrijk te vinden. Daar wonen haar ouders en haar hond Riley.

Stas Reskon
De kleuren van schaduw
 was in 2019 als paperback verschenen, maar is nu opnieuw uitgebracht als Limited Edition. Een prachtige uitgave, waarbij aan alles is gedacht. Het boek heeft kleur op snee: in het zwart-wit zijn de straten van Londen afgebeeld. Onder het stofomslag is het boek goud met de afdruk ‘Stas Reskon’, wat ‘Op zoek naar gevaar’ betekent.

Het verhaal begint meteen goed en spannend. Je denkt dat Lila is overvallen of dat ze door haar bemanning van boord is gezet, maar al snel blijkt het heel anders in elkaar te steken. Daardoor bevind je je als lezer direct midden in het verhaal, wat sterk gedaan is. Het eerste deel van het boek focust zich op Lila, die haar magie ontdekt en waar je meer leest over haar tijd op de Nachtspits.

Gevangen
Wanneer Lila met Alucard weer terug is in Rood Londen, komen ook Rhy en Kell weer terug in het verhaal. Kell is de afgelopen vier maanden nog meer in de gaten gehouden dan voorheen, omdat iedereen denkt dat hij de zwarte magie naar Rood Londen had gebracht. Ook Rhy heeft het niet makkelijk. Hij had dood moeten zijn, maar in plaats daarvan deelt hij nu het leven met zijn broer.

“Dat hij iets geworden was wat hij nooit had willen zijn, een last voor zijn broer, een bron van pijn en leed, een gevangenis.”

Met de Essen Tasch, de Elementspelen, zorgt Schwab ervoor dat de steden in de wereld van Rood Londen samenkomen. De spelen worden eens in de drie jaar gehouden in de stad van het land van de winnaar. Dit gebeurt al meer dan zestig jaar, sinds de laatste oorlog. Arnes, Faro en Vesk komen samen en zetten hun beste magiërs in. Een originele manier om meer uit te leggen over hoe magie werkt en wat ze er precies mee kunnen. Alleen de uitroep ‘Laat de spelen beginnen’ doet wat aan The Hunger Games denken.

Op naar meer
In dit boek gebeurt er eigenlijk helemaal niet zo heel veel. De Essen Tasch spelen een grote rol, maar in vergelijking met het eerste deel van de trilogie gebeurt er een stuk minder. Maar door de manier waarop Schwab het heeft geschreven, merk je hier eigenlijk maar heel weinig van en leest het heel fijn.

Het einde van dit verhaal laat je voorlopig niet meer los, want het eindigt met een enorme cliffhanger. Het gevaar is naar Rood Londen gekomen en op de laatste bladzijde van het boek word je in spanning achtergelaten hoe dit gaat aflopen.

Gelukkig verschijnt het volgende deel in deze serie, De kleuren van licht, in oktober als Limited Edition. Daarna is de serie nog niet afgelopen, want er is ook een nieuw boek in deze serie aangekondigd. De breekbare draden van macht is in november te koop in de boekwinkel. Iets om zeker naar uit te kijken!

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow

Stad vol geesten (10-12)

De kleuren van schaduw