Recensie: Stad vol geesten

Donderdag, 15 februari, 2024

Geschreven door: V.E. Schwab
Artikel door: Demi Stein

Spookachtig goed

Cassidy Blake heeft een beste vriend waar ze álles mee deelt. Spijtig genoeg is Cassidy echter de enige die haar beste vriend kan zien. Jacob is namelijk een geest. Cassidy kan dus geesten zien en ermee communiceren, een bijzondere ‘gave’ waar bijna niemand in gelooft.

Cassidy’s ouders zijn vooral druk met hun eigen bijzondere leven. Zij zijn namelijk spokenjagers en reizen daarvoor van hot naar her. Zij kunnen echter niet écht geesten zien…

Cassidy’s ouders gaan voor hun nieuwe TV-Show op reis naar Schotland, Edinburgh en Cassidy (en Jacob) moeten mee. Geen pretje, want in Schotland wordt Cassidy letterlijk omringd door geesten.

In Schotland ontmoet Cassidy iemand die ook geesten kan zien: Lara. Lara leert Cassidy dat ze eigenlijk een ’tussen reiziger’ is. De taak van tussen reizigers is om ervoor te zorgen dat geesten voor eens en voor altijd achter de sluier blijven die de wereld van de doden scheidt van die van de levenden. Cassidy weet niet goed wat ze hiervan moet vinden.

Door haar ‘gave’ komt Cassidy vervolgens terecht in een episch gevecht dat door de wereld van levenden en doden trekt. Cassidy moet alles op alles zetten om hier levend uit te komen.

Eigenzinnig personage
V.E. Schwab heeft in Stad vol geesten een eigenzinnig karakter gecreëerd dat het verhaal zeer levendig maakt. Cassidy Blake heeft niet veel vrienden en haar belangrijkste vriend is iemand die niemand kan zien. Ze trekt zich weinig aan van wat anderen vinden, is stoer maar heeft tegelijkertijd een hart van goud. Haar ouders zijn vooral druk met zichzelf, waardoor ze weinig aandacht hebben voor Cassidy, maar toch maakt Cassidy er haar eigen avontuur van. Het boek is alleen hierdoor al erg vermakelijk!

Mysterieus maar geestig
Geesten in een kinderboek brengen uiteraard een bepaald soort spanning mee. Het verhaal is mysterieus en de omgeving van Schotland versterkt dit nog meer. In Stad vol geesten zit echter ook humor verwerkt waardoor het verhaal regelmatig luchtig aanvoelt. Cassidy komt namelijk regelmatig terecht in grappige situaties door haar beste vriend Jacob. Het kinderboek is aan te raden bij kinderen die graag mysterieuze en spannende boeken lezen, maar het is ondanks de mysterie en de geesten niet eng, waardoor het ook een leuk uitstapje is voor kinderen die normaliter niet snel een avonturistisch boek oppakken.

V.E. Schwab
Victoria Elizabeth Schwab is een bekende Amerikaanse schrijfster. Ze heeft meerdere titels op naam staan die zeer bekend zijn, bijvoorbeeld Het onzichtbare leven van Addie Larue of De kleuren van magie (het eerste deel van de Schemering serie). De vertalingen zijn bij uitgeverij Boekerij allemaal in een speciale limited edition uitgegeven. Stad vol geesten is haar eerste jeugdboek vertaling.

Stad vol geesten is geschikt voor kinderen vanaf tien jaar, maar is ook voor Young Adult of volwassenen een erg vermakelijk boek.

Leesfragment

Stad vol geesten (10-12)