De laatste brief

Vrijdag, 13 december, 2019

Geschreven door: Rebecca Yarros
Artikel door: Claudia van Koolwijk

Een van de mooiste boeken die ik heb gelezen

[Recensie] De laatste brief vertelt het verhaal van de vierentwintig jarige Ella die als alleenstaande moeder van een vijfjarige tweeling ook nog de tijd vindt om een bed & breakfast te runnen. Haar broer zit in het leger en via hem schrijft ze brieven naar Chaos, die ook op uitzending is. Wanneer haar dochtertje wordt gediagnosticeerd met kanker en vervolgens haar broer ook nog sneuvelt, zit Ella er even helemaal doorheen. Tot overmaat van ramp heeft ze vanaf het overlijden van haar broer ook niks mee van Chaos gehoord. Als op een dag plotseling Beckett op de stoep staat en aankondigt dat hij is gestuurd door haar broer reageert ze in eerste instantie wat negatief, maar al snel blijkt Beckett onmisbaar te worden in haar gezin. Wat Ella echter niet weet is dat Chaos misschien wel dichterbij is dan dat ze ooit zou vermoeden.

De boeken van Rebecca Yarros staan altijd garant voor wat uurtjes vol leesplezier en ik was dan ook ontzettend blij dat dit boek zou verschijnen, want wat een heftig verhaal is dit. Tijdens het lezen heb ik verschillende keren het boek even opzij moeten leggen om iets anders te gaan doen en nadat ik het boek uit had, wilde ik het even laten bezinken alvorens ik mijn recensie zou schrijven en nog steeds heb ik er moeite mee om de juiste woorden op papier te zetten.

Dit ligt er zeker niet aan dat het een slecht boek is, integendeel zelfs. Rebecca heeft het voor elkaar gekregen om verschillende thema’s, waarmee ontelbaar veel mensen te maken krijgen gedurende hun leven, samen te voegen tot een prachtig verhaal wat je tot tranen roert. Iedere keer weer hoopte ik samen met de personages op goed nieuws, je voelt je als lezer zo ontzettend verbonden met het gezin dat het lijkt alsof je er zelf deel van uitmaakt.

Het is lastig om een verhaal als De laatste brief goed onder woorden te brengen. Je moet dit boek zelf gelezen hebben om echt te begrijpen waarom dit boek zo veel indruk maakt. Wanneer je als lezer denkt dat je richting het einde wel doorhebt hoe het gaat aflopen, komt er ineens een totaal onverwachte wending die opnieuw al je emoties op zijn kop zet. Ik kan dan ook niet anders dan concluderen dat dit een boek is wat zoveel indruk heeft gemaakt dat het, misschien wel de rest van mijn leven, tot een van de mooiste boeken behoord die ik heb gelezen. Rebecca heeft met dit verhaal dan ook de volledige vijf sterren verdient.