Geen weg terug

Zaterdag, 23 april, 2022

Geschreven door: Elvin Post
Artikel door: Demi Stein

Wat doe je als je een tas met € 80.000 vindt?

[Recensie] De vier vriendinnen Eva, Fleur, Anna en Kim komen voor een groot dilemma te staan. Wanneer zij ’s nachts, na een schoolfeest, naar huis fietsen, treffen zij een zwarte auto aan. Naast deze auto liggen twee mannen in een plas bloed. In de auto staat een tas met geld. Eva wil de politie al bellen, maar Fleur ziet alleen maar de tas met geld voor zich. Hoewel Eva er geen goed gevoel over heeft, besluiten de vriendinnen om de tas met geld mee te nemen. Eva krijgt het echter Spaans benauwd wanneer ze erachter komt dat één van de twee mannen nog in leven is.

Een boek dat je laat nadenken
Wat zou jij doen als je € 80.000 vindt? Zou je het houden, of breng je het naar de politie toe? In Geen weg terug komen vier meiden voor deze vraag te staan. De een weet direct wat ze ermee wil en de ander voelt zich er niet goed bij. Dit verhaal laat je zeker even nadenken over wat jij zelf zou doen, wanneer je in deze situatie terecht zou komen.

Dit verhaal begint rustig en eigenlijk wel heel gezellig. Je leert de vier vriendinnen langzaamaan kennen en ontdekt een beetje wat hun leefomstandigheden zijn. Er zit een schoolfeetje aan te komen waar zij enorm naar uitkijken. Wetende dat dit een jeugdthriller is, verwacht je dan ook dat er bij het schoolfeest of erna wat gaat gebeuren.

Het is dan ook geen verassing, door de sprekende cover, dat de vier vriendinnen op de terugweg een tas met geld vinden. Ze nemen de tas mee naar huis en besluiten het te verdelen, waardoor ieder een flink bedrag van € 20.000 moet verstoppen in hun sokken lade. Ze spreken af rustig aan te doen qua aankopen, om te voorkomen dat andere leerlingen gaan vermoeden dat er iets speelt.

Schrijven Magazine

Fleur heeft hier echter maar moeite mee. Ze laat graag aan iedereen haar nieuwe aankopen zien en denkt verder niet na over de risico’s, ook niet wanneer er bekend wordt dat één van de twee mannen nog in leven is. Elvin Post weet Fleur neer te zetten als een personage waar je veel irritatie bij gaat voelen, waardoor het enorm meeslepend wordt. Je kan je goed inleven in de anderen en ziet het graag opgelost, maar Fleur is de baas en denkt daarbij alleen aan zichzelf.  Dit laat wel zien hoe goed en sterk de personages neer zijn gezet.

De schrijfstijl van Post is prima. Het geheel leest makkelijk weg, het is goed te volgen en de zinnen lopen soepel over in elkaar. Het boek is dan ook zeer geschikt om binnen een weekend uit te lezen. Heerlijk voor de jongeren die niet zo van dikke boeken houden!

Elvin Post is een Nederlandse schrijver en journalist. Voor zijn debuut, de misdaadroman Groene vrijdag, won hij in 2004 de Gouden Strop.

Op een gegeven moment voelt het aan alsof je wel weet hoe het verder zal lopen en hoe het gaat eindigen, op dat gedeelte voelt het wat saaier aan en valt de spanning wat weg. Echter weet Post er nog een interessante wending in te verwerken waardoor het toch weer enorm spannend wordt en het boek juist niet eindigt zoals je had verwacht, wat zeker een groot pluspunt is.

Geen weg terug is een spannende Young Adult thriller, met een onverwachts einde. Het bevat de nodige drama en spanning, verwerkt in een boek van slechts 250 pagina’s. Perfect voor de jongeren onder ons die niet zo van dikke boeken houden.

Eerder verschenen op Meerboekenblog2

Groene vrijdag & Vals beeld

Dame blanche