Grijs gebied

Zaterdag, 26 oktober, 2019

Geschreven door: Marion Pauw
Artikel door: Agnes Eikema

[Recensie] Ter ere van Het maand van het Spannende boek van dit jaar heeft Marion Pauw dit jaar het geschenkenboekje geschreven; Grijs gebied. Een boekje dat een kort spannend verhaal bevat en lezers trakteert op een extraatje wanneer zij in de desbetreffende maand voor een bepaald bedrag aan boeken kocht. Net als in de Boekenweek is een soortgelijk geschenkenboekje al jaren traditie.

In Grijs gebied gebeurt er iets ergs; Naomi Nijssen wordt ‘s nachts op weg naar huis onder een viaduct van haar fiets getrokken en door een man half dood geslagen. Gelukkig was daar de jonge Menno die de dader heeft verjaagd. Maar niet alleen Menno had haar kunnen helpen. Al rokende op het balkon zag buschauffeur Albert van der Zande alles gebeuren, maar deed helemaal niets.

Albert blijft met een enorm schuldgevoel zitten en gaat op zijn eigen manier alsnog proberen hulp te bieden. Met behulp van de autistische vliegtuigspotter Kevin gaat hij op zoek naar de dader. Een zoektocht die niet zonder risico is.

Het schrijven van een kort verhaal met spanning en een volwaardige inhoud is niet makkelijk. In mijn ogen is het Marion Pauw zeker gelukt want het boekje leest heel fijn weg, is actueel en ook nog op een zekere hoogte spannend. Wat zou jij doen als je getuige zou zijn van een mishandeling? Zou je er tussen springen, de politie bellen of geen van beide? Het schuldgevoel van Albert is immens, want hij deed immers geen van beide. En dat knaagt aan zijn geweten en om dat gevoel kwijt te raken moet Albert iets doen om ook een held te zijn.

Schrijven Magazine

De manier waarop hij dat doet is spannend, maar ook op een zekere hoogte komisch. Kevin, vliegtuigspotter, wordt ingezet om te patrouilleren en de volle bus met passagiers waar Albert op rijdt wordt ingezet als achtervolgingswagen. Het is een goed staaltje werk om in een kort verhaal verschillende elementen te verwerken en dat ook nog tot een fijn leesbaar verhaal te produceren.

Eerder verschenen op Boekenz

We moeten je iets vertellen

De experimenten