Het Isisgeheim

Vrijdag, 20 maart, 2020

Geschreven door: Jeroen Windmeijer, Jacob Slavenburg
Artikel door: Carlita Van Rossum

[Recensie] Arianna is conservator in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden en heeft van jongs af aan een grote fascinatie opgevat voor Isis, de Egyptische moedergodin. Voor een grote tentoonstelling over Egypte krijgt het museum een gouden beeldje van Isis in bruikleen. Arianna komt er bij toeval achter dat het beeldje een mysterieuze inhoud bevat waar, zo blijkt al snel, veel belangstelling voor is. Zoveel zelfs dat mensen heel ver willen gaan om het in handen te krijgen. Arianna en haar collega Thijs raken ongewild betrokken bij een geheim dat van grote invloed zou kunnen zijn op de hele wereld.
En terwijl de twee erachter proberen te komen wat dat geheim nu precies is, dreigt hun eigen leven in gevaar te komen.
Jeroen Windmeijer wordt wel de Nederlandse Dan Brown genoemd en heeft al een reeks succesvolle boeken geschreven op het snijvlak van crime, religie, kunst en cultuur. Jacob Slavenburg is docent, auteur en vooral bekend geworden door zijn Nederlandse vertaling van de Nag Hammadi geschriften. Dat deze twee cultuur enthousiastelingen samen een boek gingen schrijven, was dan ook iets waar ik echt naar uit heb gekeken. De auteurs beschikken over enorm veel kennis die ze op een begrijpelijke en aantrekkelijke manier tentoon spreiden in dit intrigerende boek.
Hoewel Het Isisgeheim, als het boek dan in een hokje geplaatst moet worden, als thriller gelabeld is, doe je het boek hier
in feite mee tekort. Natuurlijk, er zitten thrillerelementen in en het verhaal speelt zich af binnen een internationale crime-scene, maar de spanning die dat met zich meebrengt heeft niet de hoofdrol. Die is bestemd voor Isis, de moedergodin die grote overeenkomsten vertoont met de heilige Maria uit het christendom. Al lezende word je meegenomen op ‘een reis door de mysteriën’, om maar even de titel van Slavenburgs gelijknamige boek aan te halen. Je leert en wordt geïnspireerd. Er is nog zoveel wat we niet weten en dat wordt met dit boek eigenlijk benadrukt.
Het Isisgeheim leest lekker weg en bevat naast veel informatie ook een vleugje romantiek dat op een creatieve manier in het verhaal is verweven. Ik denk dat het Rijksmuseum van Oudheden ook heel blij is met de publicatie van dit boek en dat het straks een groot aantal nieuwe bezoekers mag verwelkomen.
Het Isisgeheim was wederom een genot om te lezen en het is leuk om te zien wat een samenwerking kan opleveren tussen twee auteurs die heel verschillend zijn, maar elkaar toch heel na zijn gekomen. Vier sterren voor dit mooie boek.