Het kerstvarken

Dinsdag, 21 december, 2021

Geschreven door: J.K. Rowling
Artikel door: Joke Zwier

Een hartverwarmend verhaal voor de koude dagen

[Recensie] De cover van Het Kerstvarken van J.K. Rowling straalt kerst uit en is uitnodigend om op te pakken. Hoofdpersonen Jack en Kerstvarken staan voorop afgebeeld en de titel springt eruit in de gouden hoofdletters. De prachtige zwart-wit illustraties in het verhaal zijn gemaakt door Jim Field en de vertaling is gedaan door Wiebe Buddingh.

Ut Varken, afgekort UV voor Jack is zijn versleten en veelvuldige opgelapte lievelingsknuffel, die als het even kan overal mee naar toe gaat. Als Jack deze op kerstavond kwijtraakt is hij ontroostbaar. Een vervangingsknuffel in de vorm van Kerstvarken zorgt ervoor dat hij een woedeaanval krijgt op zijn slaapkamer. Hij wil niemand zien en valt uiteindelijk in slaap. Maar dan komen er dingen tot leven in zijn kamer die hem oproepen om samen met het Kerstvarken op zoek te gaan naar UV in het Land van Verlies, waar dingen naar toegaan die kwijtgeraakt zijn.

Kerstavond is namelijk de enige avond per jaar van wonderen en onmogelijke ondernemingen. Om UV te vinden beleven Jack en Kerstvarken de nodige avonturen en ontmoeten ze allerlei ‘vreemde’ pratende dingen. Voortdurend moeten ze oppassen om niet in de handen te komen van de allesverslindende Grote Verliezer die geholpen door de Hulpverliezers constant op zoek zijn naar overtreders in het Land van Verlies.

De personages zijn leuk en fantasierijk, met lekker gemene karakters zoals een perforator of een schaar die als Hulpverliezer de orde handhaven. Gedicht, Hoop en Geluk zijn voorbeelden van lieve karakters die Jack en het Kerstvarken helpen op moeilijke momenten als een soort van ‘verzetshelden’. Dingen die niemand wil hebben worden ondingen genoemd. Jack heeft alles voor UV over, zoveel geeft hij om zijn knuffel.

De lezer voelt zijn emoties en wordt geraakt door zijn verlies. Met Rowlings vlotte en soms humoristische schrijfstijl is het genieten. Het Kerstvarken leest als een spannend avontuur, waarbij in elk hoofdstuk de spanning een beetje opgebouwd wordt, hierdoor blijf je (voor)lezen. Het verhaal is opgedeeld in 9 delen met verschillende hoofdstukken en voorin het boek is een inhoudsopgave opgenomen. Elk deel wordt vooraf gegaan door een fraaie illustratie over twee bladzijden die tot de verbeelding spreekt. Het hoofdstuknummer staat in een kerstbal en de hoofdstukken zijn lekker kort. De beschrijving op de achterkant van het boek beschrijft precies genoeg om iemand nieuwsgierig ernaar te maken. Rowling heeft op een leuke manier serieuze thema’s zoals echtscheiding, nieuwe relatie, het milieu in de vorm van de kringloopwinkel verwerkt in het verhaal.

Met Het Kerstvarken is het genieten voor jong en oud en dit fantasievolle magische verhaal over vriendschappen, verlies en knuffeldieren krijgt 5 sterren van mij.