Het negende huis

Zaterdag, 19 augustus, 2023

Geschreven door: Leigh Bardugo
Artikel door: Demi Stein

Acht geheime genootschappen op Universiteit Yale

[Recensie] Alex Stern studeert op Yale. Ze is verbaasd over het feit dat zij toegelaten is, maar ze komt snel tot de ontdekking dat dit te maken heeft met haar gave. Alex kan namelijk geesten zien.

Op Yale zijn er acht geheime genootschappen die, even kort samengevat, zich bezighouden met het paranormale en hierbij ook rituelen uitvoeren. Om deze activiteiten veilig en geheim te houden bestaat er Het negende huis.

Moord
Alex behoort tot Het negende huis. Wanneer er een meisje op de campus neergestoken wordt en hieraan overlijdt, komt het negende huis in actie. Het lichaam van het meisje is namelijk gevonden in de buurt van één van de genootschappen en zodoende vraagt Het negende huis zich af of zij er iets mee te maken hebben. Alex wil graag de waarheid achterhalen, maar komt terecht in een gevaarlijke wereld. De genootschappen en geesten houden haar in de gaten, en deze laatsten worden alsmaar agressiever. Wanneer de leider van Het negende huis, en tevens Alex mentor, plotseling verdwijnt is de chaos compleet. Alex moet zichzelf verweren tegen een grotere macht, een onzichtbare vijand, die overal tegelijkertijd lijkt te zijn.

Dark academia
Het negende huis begint verwarrend en stroef. Het verhaal speelt zich af op de universiteit Yale en het verhaal is zeker duister, waardoor het goed past bij de term Dark Academia. Wanneer Alex aankomt op Yale is ze vooral nog in verwarring. Ze begrijpt niet waarom zij is toegelaten op Yale en ze beseft zich dat er werk aan de winkel is, als zij hier iets van wil maken. Wanneer Alex terechtkomt in de onduidelijke wereld van de acht geheime genootschappen en Het negende huis beleef je als lezer dit samen met haar. Heel lang is onduidelijk wat de genootschappen doen en waar zij voor staan, het enige wat je als lezer begrijpt is dat de leden van de genootschappen geheime rituelen uitvoeren. Door de verwarring is het begin van het boek niet perse interessant of vermakelijk, en soms zelfs een worsteling om door te komen.

Ongeveer op de helft van het boek begint het verhaal interessanter te worden. Alex gaat op onderzoek uit om de waarheid te ontrafelen en samen met haar ontdek je daardoor steeds meer geheimen van de genootschappen. Je krijgt ook een steeds beter beeld van het paranormale gedeelte in het boek, welke rol het heeft en hoe belangrijk de geesten in het verhaal zijn. Zo leer je dat de geesten vaak nog rondzwerven op deze wereld met een reden, en je komt erachter dat niet elke geest slechte bedoelingen heeft. Door het beter begrijpen van alle elementen wordt Het negende huis een stuk boeiender.

Details
Hoewel het geheel steeds beter te volgen is, heb ik wel een aanmerking over de details in het verhaal. Het negende huis is een paranormale fantasy met een hint naar horror. Dit komt duidelijk naar voren door middel van de geesten, het geweld dat zij met zich meebrengen en bijvoorbeeld de rituelen. Leigh Bardugo beschrijft echter zaken die nergens op lijken te slaan, waardoor het onlogisch overkomt en het soms voelt als simpele opvulling. Alex moet bijvoorbeeld bij een ritueel in een bad met geitenmelk gaan liggen, maar nergens is er een verklaring waarom zij dit moet doen of waar het goed voor is. Deze details zijn storend en voegen niets toe.

Hoe verder we het einde van het boek naderen, hoe agressiever de geesten worden, hoe meer Alex in gevaar komt en hoe spannender het uiteindelijk wordt. Het slot is dan ook zeer amusant en zorgt ervoor dat je benieuwd raakt naar het vervolg, Duivelsvlucht. In Het negende huis zijn aan het einde nog lang niet alle puzzelstukjes op zijn plaats gevallen, ik ben daarom erg benieuwd of Duivelsvlucht alles duidelijk maakt.

Bardugo is een bekende Israëlisch-Amerikaanse auteur, ze is voornamelijk bekend geworden met haar Young Adult Grishaverse boeken. De Grisha-trilogie en Kraaien-duologie zijn inmiddels gedeeltelijk verfilmd als Netflix-serie.

Alex Stern 2 - Duivelsvlucht

De jongen uit het woud

De Grishaverse 8 - Boek der Heiligen