It starts with us

Zaterdag, 25 maart, 2023

Geschreven door: Colleen Hoover
Artikel door: Demi Stein

Het vervolg op It ends with us

[Recensie] It ends with us werd zeer goed ontvangen, aan het einde vroegen veel lezers zich echter af hoe het verhaal van Lily en Atlas verder zou gaan. Colleen Hoover had nooit de ambitie om een vervolg te schrijven op It ends with us, maar doordat vele fans erom vroegen, heeft ze dan toch It starts with us geschreven.

In deel één leren we Lily kennen. Aan het einde bevalt ze van haar dochtertje en besluit ze om co-ouderschap aan te gaan met haar ex-man Ryle. Atlas is een belangrijk persoon geweest in Lily haar jeugd, maar is jaren uit zicht gebleven. Hij heeft een belangrijke rol in It ends with us, maar komt nog niet veel ten tonele. In It starts with us verandert dit, mede doordat je nu ook vanuit zijn perspectief leest.

Ondanks dat Lily bang is voor Ryle zijn reactie en ze het co-ouderschap best lastig vindt, besluit ze om in te stemmen met Atlas zijn verzoek tot een date. Atlas is Lily nooit vergeten en wil niets liever dan haar gelukkig zien. Hij is zich echter ook bewust van Ryle zijn gedrag, hij pakt daarom alles zeer voorzichtig aan.

Atlas is een succesvol ondernemer, hij heeft een restaurantketen onder zich. Het boek begint direct interessant, op de deur van Bibi’s, één van zijn restaurants, is het woord ‘klootzak’ met rode verf geschreven. Het is echter verkeerd gespeld. Dit doet hem direct denken aan zijn moeder, maar die zou nooit op deze manier zijn aandacht proberen te vragen… Wat is hier aan de hand?

Een mooie afsluiting
It starts with us is het liefdesverhaal van Lily en Atlas. Nadat Lily een vreselijke relatie achter de rug heeft en zowel zij als Atlas het hart van de lezers hebben veroverd, kun je niet anders dan dit stel het beste toe wensen. Hierdoor waren de fans van Hoover erg nieuwsgierig naar het vervolgverhaal van Lily en Atlas. Hoewel de relatie op zich geen verrassing meer is, was het wel een fijne afsluiting.

It ends with us bespreekt een heftig thema en bevat daardoor ook een erg mooie boodschap. Het grootste gedeelte van dit boek is een rollercoaster aan emoties en zetten je enorm aan het denken. Het vervolg, It starts with us, bevat wederom een belangrijk thema, maar de boodschap in dit boek is wat minder sterk dan het voorgaande deel. In dit vervolgdeel wordt je dus ook meegenomen in het perspectief van Atlas, waardoor je ziet wat hij in zijn leven meemaakt. Dit biedt een prettige diepgang op zijn personage en wat er aan ‘zijn kant’ gebeurd brengt het thema huiselijk geweld met zich mee. Een thema dat we kennen van deel één, maar dan met een andere invalshoek waardoor het verhaal zeker geen kopie is geworden.

Het thema in dit boek is weer goed uitgewerkt. Het is heftig, maar interessant en geeft een kleine blik op het leven van iemand die te maken heeft of gehad heeft met huiselijk geweld. De manier hoe dit thema echter ingeleid wordt, door middel van het vandalisme op Atlas restaurants, is uniek. Het bevat een wending die ik niet zag aankomen en dat het verhaal meer diepgang geeft.

Een ander thema wat sterk naar voren komt is het co-ouderschap. Hoover laat hiermee Lily’s personage op een hele sterke manier groeien. Ze transformeert van een bange vrouw naar een krachtige moeder die opkomt voor zichzelf en haar dochter. Hoover laat hierin ook zien hoe lastig co-ouderschap kan zijn, met name wanneer dierbaren van beide partijen zich ermee bemoeien.

De schrijfwijze van Colleen Hoover is prettig. Ze draait niet om zaken heen, het geheel leest gemakkelijk weg en ze beschrijft gebeurtenissen op een realistische manier, waardoor het boek continue interessant blijft en je er gemakkelijk doorheen gaat.

Colleen Hover is een auteur van jeugdromans en romantische verhalen. Haar debuut Slammed kwam in 2012 uit. Met Hopeless kwam ze in 2012 bovenaan de bestsellerlijst van New York Times te staan. Tegenwoordig is ze een auteur wie steevast op de ‘BookTok tafel’ ligt. Ze staat erom bekend om heftige thema’s in haar boeken te verwerken.

Zoals ik al aangaf is de boodschap in It starts with us niet zo sterk als in It ends with us en hierdoor krijgt hij ook een lagere beoordeling. De fans zullen het echter fijn vinden om te zien hoe het verhaal van Lily en Atlas verder gaat. Het boek is dan ook alleen aan te raden aan de lezers die It ends with us een goed en interessant verhaal vonden.

Eerder verschenen op meerboekenblog.nl