Letselschade

Dinsdag, 6 december, 2022

Geschreven door: Vonne van der Meer
Artikel door: Klaske Bakker

Een gemiste kans

[Recensie] De roman Letselschade van Vonne van der Meer vertelt het verhaal van Lucia, een jonge vrouw van begin twintig. Als ze gaat skiën met vrienden krijgt ze een ongeluk. Tijdens de afdaling van een zwarte piste botst ze tegen een obstakel, waarbij de banden van haar ski’s losschieten. Ze raakt blijvend invalide. Haar ouders schakelen een letselschadeadvocaat in die ervoor moet zorgen dat Lucia een zo hoog mogelijke uitkering krijgt van de fabrikant van de ski’s. Het boek begint bij een bezoek van de letselschadeadvocaat, Mr. Palthe, aan Lucia in tehuis Solemare, waar Lucia na haar revalidatieperiode is gaan wonen.

Vonne van der Meer is een gelauwerd schrijfster van verhalen en romans. Degenen die veel van haar boeken hebben gelezen, zullen zich haar prettig lezende stijl herinneren. Haar boeken gaan over mensen en hun relatie tot anderen en daarbij weet ze je altijd weer te verrassen. Een aantal boeken speelt zich af op de Waddeneilanden, waarbij schelpenpaadjes, duinen en de zee het decor vormen.

Ook in Letselschade ontbreekt het kronkelende schelpenpaadje niet. Solemare ligt aan zee en Lucia heeft uitzicht op het helmgras dat in de duinen groeit. Meteen iets van herkenning uit van der Meers vorige werk. Ook in dit boek rake zinnen en mooie passages, zoals we van deze auteur gewend zijn. Maar gaat van der Meer anders altijd dieper in op de zielenroerselen van haar personages, deze keer blijft veel onbesproken en onbeschreven. Dat is jammer, want het verhaal op zich is mooi bedacht en nodigt juist uit tot verdieping.

Alcoholiste
Mr. Palthe heeft een rapport geschreven, dat hij tijdens zijn bezoeken aan Lucia met haar bespreekt en dat moet leiden tot een zo hoog mogelijke schadevergoeding. Het eerste deel gaat over hoe hij denkt dat haar leven was. Het tweede deel over hoe haar leven er in zijn ogen verder uit had kunnen zien. Telkens leest hij een paar hoofdstukken voor en dan reageert Lucia er op. Hierdoor krijg je stapje voor stapje een inkijkje in het leven van Lucia. Zo blijkt dat haar moeder alcoholiste is, haar vader meestal op zakenreis is en haar vrienden steeds minder op bezoek komen.

Het tweede deel van het rapport van Mr. Palthe gaat over hoe Lucia’s toekomst eruit had kunnen zien. Mr. Palthe heeft dit zo rooskleurig mogelijk voorgesteld. Haar goede afkomst, haar positieve kenmerken en haar hoge opleidingsniveau worden in de strijd geworpen ten einde een zo hoog mogelijk bedrag te kunnen incasseren. ‘Immateriële schade’ noemt hij dat. Mr. Palthe heeft heel erg zijn best gedaan op zijn rapport en hij gunt Lucia het allerbeste, maar hij voelt aan dat hij bij haar niet de juiste snaar heeft weten te raken. Dan doet hij een voorstel.

Mooie zinnen
Letselschade gaat over een jonge vrouw die iets verschrikkelijks is overkomen. Als lezer zou je dat moeten raken. Soms doet het dat ook en weet van der Meer je te ontroeren door een mooie zin of een goed getroffen passage. Zoals het hoofdstuk waarin Lucia beseft dat zij nooit kinderen zal gaan krijgen. Maar meestentijds blijven veel items aan de oppervlakte, waardoor de gebeurtenissen onvoldoende bij je binnen komen. Zo had de relatie van Lucia met haar moeder en haar vrienden veel meer uitgediept kunnen worden en blijven de diepste gevoelens van Lucia onbesproken. En dat is jammer. Een gemiste kans.

Eilandgasten, De avondboot, Laatste seizoen

Warme rug/Zo is hij/Spookliefde

De vrouw met de sleutel