Polder

Zaterdag, 24 juni, 2023

Geschreven door: Eva Moraal, Marieke ten Berge
Artikel door: Sanne de Jong

Wonderschone dieren in onze natuur!

[Recensie] Na het succesvolle boek Noord is in dezelfde stijl het boek Polder verschenen. In de kleuren van de natuur heeft Marieke ten Berge weer wonderschone linosneden gemaakt, waarmee ze aan de lezer laat zien wat voor een grote verscheidenheid aan dieren er in onze Nederlandse polder wonen. De illustraties vormen de rode draad in dit boek, maar dieren zijn natuurlijk nooit stil: stuk voor stuk komen ze in dit boek aan het woord. Laat je verrassen door dit leuke, grappige en informatieve boek over de polder!

Bever, bunzing en bokje
In Polder brengen Ten Berge en Moraal vijfendertig dieren naar de lezer. Sommige dieren zullen je misschien bekend voorkomen, zoals de egel, het konijn en de reiger. Maar ook dieren waarvan je misschien niet zo goed weet wat voor dier het ook alweer is of dieren waarvan je niet wist dat ze zich in onze polder bevinden, komen in dit boek aan bod. De stem van de dieren is eigenlijk de stem van Eva Moraal. Zij zorgt ervoor dat je de dieren persoonlijk leert kennen!

Marieke ten Berge is al van kleins af aan bezig met tekenen. Eerst heeft ze als ontwerper gewerkt in de home en decoratiebranche, maar daarna is ze zich gaan richten op het maken van illustraties. Ze werkt vanuit haar studio aan huis en houdt van het buiten leven. De polder is bij haar om de hoek, maar ze maakt ook graag reizen naar het hoge noorden.

Eva Moraal is historica en werkt als auteur, redacteur en schrijfcoach. Ze heeft diverse boeken op haar naam staan, zoals Overstroomd en Als ik morgen niet op transport ga. Ze houdt van boeken, musea, cakes, fotografie en kaarten, maar natuurlijk ook van de natuur en buiten zijn.

Linosneden op elke spread
Als je het boek openslaat, zie je op de schutbladen meteen een mooi beeld van de Nederlandse polder. Vanaf dat moment word je niet meer teleurgesteld. Op elke spread wordt er een dier uitgelicht, waarbij er op een van de twee bladzijdes een paginagrote illustratie staat van het desbetreffende dier. Alle dieren zijn heel levendig overgebracht en zijn duidelijk te herkennen. Vaak is er ook nog wel iets van de omgeving erin terug te zien. Zo staat de reiger in het water en loopt de kievit door het gras in de wei. Wat daarbij ook mooi gedaan is, is dat de kleuren van de illustraties terugkomen op de andere pagina van de spread, bijvoorbeeld in de kleur van de eerste paar woorden en in het gekleurde blokje met extra informatie.

Slurp, smak en slobber
Naast de paginagrote illustraties hebben de dieren ook alle ruimte om aan het woord te komen. Vanuit het ik-perspectief krijgen de dieren zelf de kans om over hun leven in de polder te vertellen. De egel vertelt bijvoorbeeld het volgende:

“Slurp. Heerlijk zo’n kevertje. Smak, slobber. En een slak. Onsmakelijk? Zeg, ik ben aan het eten. Ik ben nogal luidruchtig. Ik fluit, snuffel en snuif. En ik knor als een zwijntje; in het Engels heet ik hedgehog, wat ‘hegvarken’ betekent.”

Eva Moraal heeft dit op een goede manier weten over te brengen. Het voelt soms net alsof het dier het echt aan jou vertelt. Het is grappig, maar tegelijkertijd leer je ook onwijs veel.

Voor jong en oud; voor nu en later
Polder
is daarom een prachtig boek voor jong en oud. Wist je bijvoorbeeld dat de blauwe reiger een ingebouwde ‘kam’ op zijn middelste teennagel heeft? En dat het konijn gek is op zijn eigen keutels? De ringslang laat je helemaal versteld doen staan, want als hij niet meer kan vluchten, dan doet hij alsof hij dood is: “Mijn bek laat ik openhangen (voor extra effect soms met een druppeltje bloed). Mijn pupillen draai ik weg en ik kronkel me op mijn rug. Ja, ik ben een steracteur.”

Tot slot kaarten sommige dieren aan dat het niet zo goed met ze gaat. Vaak zijn wij mensen daar de oorzaak van, met onze strakke huizen en tuinen, auto’s en gif. We zouden beter voor de natuur moeten zorgen als we willen dat deze dieren blijven bestaan. Polder draagt daar mede aan bij door te laten zien wat voor mooie dieren er allemaal in onze Nederlandse polder wonen en verblijven!

—