Puppy Bob lost het op

Zaterdag, 25 maart, 2023

Geschreven door: Harmen van Straaten
Artikel door: Frico Sijbrandi

Wie niet sterk is, moet slim zijn

[Recensie] Puppy Bob lost het op is een schattig verhaal over een ondeugende pup die moet wennen aan het leven bij zijn nieuwe baasjes. Met vallen en opstaan en strenge lessen op de hondenschool leert Bob samen met zijn twee vriendjes dat het loont om soms niet sterk maar slim te zijn.

Harmen van Straaten (Arnhem, 1958) studeerde rechten en ging aanvankelijk aan de slag als jurist. Uiteindelijk koos hij toch voor het vak van tekenaar en in 1987 kreeg Harmen zijn eerste illustratieopdracht. Hij illustreerde ruim vierhonderd boeken en schreef ruim vijftig boeken. Hij schrijft prentenboeken voor peuters en kleuters, AVI boeken voor kinderen die net kunnen lezen, leesboeken voor 8-plussers en jeugdromans. Zijn werk is bekroond met diverse prijzen, waaronder de Gouden Appel. In 2013 schreef hij het Kinderboekenweekgeschenk.

Ontdekkingstocht
“Vandaag is de grote dag. Bob krijgt een nieuw baasje. Kijk nou eens, het zijn er twee! Ze zijn heel groot en zien er gek uit. ‘Ik geef ze een lik’, denkt Bob. ‘Dat vinden ze vast fijn’.” Zo begint het avontuur van Bob in zijn nieuwe huis. Vol goede moed begint hij aan zijn ontdekkingstocht. Al zijn goede bedoelingen ten spijt, doet hij precies die dingen waar zijn baasjes niet blij mee zijn. Om Bob wat betere manieren bij te brengen, sturen zijn baasjes hem naar de hondenschool. Daar ontmoet hij zijn vriendjes de teckel Skipper en het poedeltje Doortje. Samen slaan zij zich dapper door de lessen heen en krijgen hun diploma. Of het heeft geholpen is de vraag, maar iets geleerd heeft Bob in ieder geval wel.

Een leuk verhaal om te lezen of voor te lezen. Zowel de lezer, luisteraar als de verteller zullen hier veel plezier aan beleven. Het is leuk en een beetje ondeugend. Voor iedereen met een huisdier is het een feest der herkenning.  De illustraties nemen je goed mee in het verhaal.

Leesfragment

—

Spuit Elf telt tot 10… 11 (3+)