Recensie: Spuit Elf telt tot 10… 11

Zaterdag, 30 september, 2023

Geschreven door: Harmen van Straaten
Artikel door: Britt Arp

Spelenderwijs leren tellen, met een vleugje humor op rijm

Ieder kind komt op een gegeven moment in de fase waarin hij leert tellen. Voor sommige kinderen is dit een uitdaging. Wat nou als je als ouder met je handen in het haar zit en niet weet hoe je je kind aan het tellen krijgt? Wat nou als je kind het heel graag wilt leren, maar het simpelweg niet lukt? Wat nou als je kind extra wilt oefenen met tellen? En zou er dan misschien een humoristisch boek zijn waarin dit mogelijk gemaakt wordt? Jazeker. In dit boek van Harmen van Straaten word je op een spelende en grappige manier meegenomen in het tellen tot 10.

Verliefde harten zijn nog nooit zo leuk geweest
In Spuit Elf telt tot 10… 11 leer je op elke wijze een sommetje waarbij de uitkomst 10 is. In groep 3 leren de kinderen dit aan als de verliefde harten. Alle plussommen waarbij de uitkomst 10 is, leer je meteen te herkennen waardoor je dit niet hoeft uit te rekenen. Om kinderen hierop voor te bereiden is het van belang om het kind zoveel mogelijk in aanraking te laten komen met deze simpele sommetjes. Van Straaten leert ieder kind deze sommen aan. Dit doet hij door middel van olifanten bij de brandweer. En zeg nou eerlijk, welk kind houdt niet van olifanten in een brandweerauto?

sfffsfs
“De brandweerolifanten hebben geen succes.
De ladder zwaait tegen een paal.
Eén olifant blijft hangen met veel kabaal.
Net waren ze met zeven, nu nog maar met zes.

Spuit Elf roept: ‘Aan de kant!’
Snel helpt hij de brandweerman uit de brand.
Zo maken ze met plezier
Plek voor olifant nummer vier.”

Ook als je kind nog niet klaar is voor het leren van deze sommen, zorgt dit boek ervoor dat je kind enorm zal genieten van de vrolijke olifanten die zichzelf regelmatig in de problemen werken. Op elke bladzijde gaat er wel iets fout wat voor humoristische situaties zorgt. Van Straaten gebruikt op sommige bladzijdes wat moeilijkere woorden waardoor het boek niet heel goed te begrijpen is voor kinderen die het boek zelfstandig willen lezen. Voor voorlezen is dit boek zeker wel geschikt.

Spuit Elf telt tot 10… 11 is dan ook een mooi hulpmiddel om kinderen in aanraking te laten komen met de eerste sommetjes.

Leesfragment

Spuit Elf telt tot 10… 11 (3+)