Recensie: Atta

Zaterdag, 27 januari, 2024

Geschreven door: Jolien Janzing, Linde Faas
Artikel door: Sanne de Jong

Terug naar de oertijd!

In Atta ga je terug in de tijd, namelijk naar de oertijd! In dit spannende verhaal lees je vanuit het perspectief van Atta, een elfjarig meisje. Zij is een tikkeltje eigenwijs en trekt soms haar eigen plan. Dit zorgt voor een spannend avontuur, waarbij je ook van alles leert over de prehistorie en hoe mensen toen leefden. Daarbij leert Atta ook een aantal levenslessen, die ze nooit meer zal vergeten.

Atta is een Mengel, een stam die is ontstaan uit twee oudere stammen. Samen met haar familie vormen zij de Keverclan. Eigenlijk hoort Atta met de vrouwen, meisjes en jongens eten te verzamelen, zoals bessen, noten en eetbare planten. Maar Atta heeft hier helemaal geen zin in, ze wil jagen! Gaat dat voor problemen zorgen?

Jolien Janzing (1964) is schrijfster en journalist. We kennen haar met name als schrijfster van romans voor volwassenen. Ze werd bekend met haar boek De Meester, de geheime liefde van Charlotte Brontë uit 2013. In 2020 schreef ze het boek Het tij hoog, de maan blauw. Met Atta brengt Janzing haar eerste kinderboek uit.

Noorse natuur
Linde Faas heeft ze illustraties bij dit boek gemaakt. Voor Atta kon Faas haar inspiratie weer uit de Noorse natuur halen. Dat heeft ze weer mooi op papier weten te zetten. In Atta vind je mooie, warme beelden met veel sfeer. Ook de uiterlijke kenmerken van de verschillende stammen zijn goed weergegeven, zodat je verschil ziet tussen wie wie is.

Vooraf wordt kort uitgelegd wie Atta is, wie de Mengels zijn en hoe ze zijn ontstaan. Op deze manier is het meteen heel duidelijk en kan je makkelijk terugbladeren naar het begin van het boek om op te zoeken hoe het zat. Zo kom je er in het begin ook al snel achter dat Lapma, de oudere zus van Atta, een paar jaar geleden zomaar verdwenen is op de Vervloekte Velden. Je voelt aan dat dit later nog een keer terug zal gaan komen.

Jagen
Wanneer de vrouwen met de meisjes en jongens op pad gaat om eten te verzamelen en de jagers op de grotere dieren gaan jagen, heeft Atta zo haar twijfels over wat ze moet doen. Ze besluit op een gegeven moment om achter de jagers aan te gaan. Ze wil ze helpen als ze een mammoet aanvallen. Die mammoet komt alleen achter haar aan, waardoor ze maar één ding kan doen en dat is wegrennen. Als ze de mammoet afgeschud heeft, kan ze alleen de weg terug niet meer vinden. Uiteindelijk komt ze bij de Paardenclan terecht, een groep Neanders. Hier wordt ze goed behandeld, maar eigenlijk willen ze haar niet meer laten gaan. Wat moet Atta doen?

Ondanks dat het een groot avontuur is en je de twijfels van Atta voelt, had dit nog wat beter uitgewerkt kunnen worden. De diepere laag had sterker kunnen zijn, nu voelde het wat vlak. Misschien hadden de ideeën over de Neanders vooraf nog wat duidelijker moeten zijn, waardoor het spannender was geweest als Atta bij de Neanders terecht was gekomen. Dan was het dilemma ook groter geweest als Atta het bij de Neanders naar haar zin had en of ze dan moest blijven of moest proberen om weg te gaan.

Atta vertelt een verhaal over een periode die we niet vaak terugzien in boeken. Het is leuk om over een tijd te lezen die zo anders is als onze tijd nu. Waar de Neanders nog met hun voeten eten en de Mengels al wat verder zijn, omdat ze alleen nog maar met hun handen eten. Ze hebben tamme wolven en tijgers als huisdieren. Daarbij leer je samen met Atta hoe belangrijk het is om veel kennis te hebben over de wereld om je heen, zodat je kan overleven in de natuur.

Leesfragment

—