Recensie: De kerstboekwinkel

Zaterdag, 18 november, 2023

Geschreven door: Jenny Colgan
Artikel door: Ingrid den Oudsten

Sfeervolle roman over de magie van boeken en de kracht van vriendschap

Jenny Colgan (1972) is een Schotse auteur die met haar man en drie kinderen in Edinburgh woont. Ze heeft al veel boeken op haar naam staan en is vooral bekend van haar feelgood boeken zoals de kleine bakkerij serie. Naast haar eigen naam maakt ze ook gebruik van de pseudoniemen Jane Bearton en J.T. Colgan; onder ander voor het schrijven van de verhaallijnen voor de BBC tv-serie Doctor Who.

Carmen werkt al jaren in een Londens warenhuis die vlak voor Kerst failliet gaat. Haar zus Sofia kan een baan regelen in een kleine, verwaarloosde boekhandel in Edinburgh. De eigenaar hangt een sluiting boven het hoofd, tenzij hij de winkel weer winstgevend kan maken. Aangezien ze niets te verliezen heeft, neemt ze de baan aan. Het nadeel daarvan is dat ze bij haar zus moet intrekken terwijl ze elkaar niet zo liggen. Met tegenzin begint ze aan de baan, maar wordt steeds enthousiaster als ze de mogelijkheden ziet om er een kerstboekwinkel van te maken. De charme van Edinburgh heeft haar al gauw in de greep. Ook de aantrekkelijke bestsellerauteur die een zakelijk bezoek aan de winkel brengt, laat haar niet onberoerd.

Ouderwetse boekhandel
Colgan heeft een fijne, en vaak ook humoristische, schrijfstijl. Samen met de korte hoofdstukken zorgt dat ervoor dat je makkelijk door leest. Sommige personages zijn stereotyperend, waar andere personages dieper worden uitgewerkt en groeien tijdens het verhaal. Vooral de relatie tussen de twee zussen, die uiteraard heel verschillend zijn, zorgt voor de nodige wrijving.

Ze heeft Edinburgh zo goed beschreven dat je het idee hebt dat je zelf door de smalle straatjes van de stad loopt en meekijkt naar de stad vanaf het kasteel. Het kwam zo goed tot leven dat ik nu eindelijk zelf eens een bezoek aan Edinburgh wil brengen. En de sfeer wordt nog beter als alles wordt omgetoverd naar de kerstperiode en er, uiteraard, ook sneeuw gaat vallen. De boekwinkel wordt van een stoffige, onopvallende zaak in korte tijd omgetoverd naar een kerstboekwinkel waar je graag een bezoek aan zou willen brengen om het met eigen ogen een keer te zien; in ieder geval de bijzondere etalage. Wat ook leuk is, zijn de diverse kerstboeken die genoemd worden, maar niet zo bekend zijn en dat maakt je nieuwsgierig naar deze boeken.

De kerstboekwinkel is een feelgood roman die je helemaal in de kerstsfeer brengt. Dat begint al bij de cover en de boodschap binnen in de cover. Als je een boeken- en kerstmis fan bent, dan wil je dit boek zeker lezen.

Ook verschenen op Boeken-cast

Summer Skies 1 - Boven de wolken

Café Zon & Zee 5 - Een eilandbruiloft