Recensie: Gevangene van de tijd

Dinsdag, 10 oktober, 2023

Geschreven door: Hay van den Munckhof
Artikel door: Bianca Brummelhuis

Nog beter dan deel 1

Gevangene van de tijd is een vervolg op Race door de tijd. Het boek begint met een uitgebreide samenvatting van het eerste deel. Je kunt dit dus in principe los lezen. Toch is het aan te raden om ook deel 1 te lezen.

Kwaadaardig
Maya reist in dit verhaal naar de toekomst. Door een actie van een kwaadaardig persoon komt ze echter veel verder in de toekomst terecht dan de bedoeling was. Ze belandt in een dystopische wereld. De klimaatverandering heeft een ramp veroorzaakt. Een deel van Nederland is bedekt met oerwoud. Veel technologie is verloren gegaan. De wereld is niet meer verdeeld in naties, maar in twee kampen, Noord en Zuid. Maya besluit het Zuidelijke kamp te helpen met haar kennis van techniek. Haar vriend Arne volgt haar naar de toekomst, maar komt in eerste instantie tegen zijn zin in het Noordelijke kamp terecht. Maya wordt verscheurd door haar zorgen om Arne, maar moet tegelijkertijd alles op alles zetten om haar nieuwe vrienden in het zuidelijke kamp te redden.

Gevangene van de tijd gaat dieper op gebeurtenissen in dan deel 1. Met name gevoelens worden meer uitgediept. Omdat je daardoor meer een band met de personages krijgt, voelde dit verhaal spannender aan dan het vorige deel. Er staat gevoelsmatig meer op het spel.

Ook krijgt de vijand in dit boek een gezicht. Niet iedere soldaat van de vijand hoeft per sé totaal slecht te zijn en dat zie je hier duidelijk naar voren komen. De wereld waarin het verhaal zich afspeelt is heel bijzonder en komt echt tot leven. Bekende plaatsen komen wel voor in het verhaal, maar zijn door de klimaatverandering haast onherkenbaar veranderd.

Foodlog

De vindingrijkheid van het zuidelijke kamp, dat nog niet zo ver is in het terughalen van de technologie van vroeger als het noordelijke kamp, sprak me erg aan. Maya speelt met haar kennis wel een heel grote heldenrol en Arne later ook. Maar dat past goed in het verhaal.

Het einde is verrassend en het blijft vrij open. Er zou zomaar een vervolgdeel kunnen komen als de schrijver dat wil.

Deel 2 is meer geslaagd dan deel 1. Dit komt met name doordat er meer tijd wordt genomen om gebeurtenissen uit te werken. Dit zorgde ervoor dat je als lezer meer een band krijgt met de hoofdpersonen en meer binding met het verhaal. Het is ook een goede aanvulling op het eerste deel. Door dek komst van het tweede is het verhaal van Maya nu veel completer.

Ook verschenen op Drukinkt.nl