Sonny Boy

Dinsdag, 10 januari, 2023

Geschreven door: Annejet van der Zijl
Artikel door: Agnes Eikema

Voor je eigen geluk kiezen

[Recensie] Waldemar Nods laat op jonge leeftijd het warme Suriname en zijn excentrieke familie voor wat het is en vertrekt naar het koude Den Haag om te gaan studeren. Als kostganger komt hij bij Rika te wonen. Rika is onlangs van haar man gescheiden en probeert in Den Haag rond te komen. Om wat geld te verdienen verhuurt ze een kamer. Rika blijkt een zelfstandige en zelfverzekerde vrouw te zijn, want in die tijd was scheiden van je man een schande en ook nog eens onbegrijpelijk om een goed huis (met bijhorende goede inkomsten) achter te laten om vervolgens in de grote stad met moeite de eindjes aan elkaar te knopen. De vier kinderen blijven bij hun vader wonen. Een enorm gemis voor Rika, maar sinds lange tijd is ze weer écht gelukkig.

Ondanks het leeftijdsverschil met Waldemar kan het niet anders dat er iets opbloeit tussen deze twee personen. Al snel is Rika zwanger en is het schandaal niet te overzien. Haar oudste kinderen willen haar nooit meer zien en ook haar ouders keren haar de nek toe. Alleen het feit al dat Waldemar 20 jaar jonger is, maar daarnaast ook nog donker maakt het alleen nog maar lastiger. Er breken moeilijke tijden aan voor het stel. De band tussen Waldemar en Rika is zo sterk dat ze elkaar ondanks alle moeilijkheden blijven steunen. Zoontje Waldy (Sonny Boy) wordt geboren en het geluk in het gezin kan niet op. Samen richten ze een pension op en het gezien gaat goede en gelukkige jaren in gezondheid tegemoet tot de Tweede Wereldoorlog uitbreekt. Rika en Waldemar kunnen niet toezien hoe hun Joodse vrienden en stadsgenoten het slachtoffer worden van de Duitsers; ze besluiten onderduikers onder te brengen met desastreuze gevolgen.

Suriname
Sonny Boy is prachtig non-fictief verhaal dat Annejet van der Zijl op weergaloze wijze op papier heeft gezet. Als luisterboek waande ik mij in de eerste hoofdstukken in het verre, warme en gemoedelijke Suriname en werd er uitgebreid ingegaan op de familiegeschiedenis van Waldemar Nods. We lezen hoe de slaven vochten tegen slavernij en welke invloed de Eerste Wereldoorlog op de Surinamers heeft gehad.

Maar ook de geschiedenis van Rika, het strenge gelovige gezin waar ze in is opgevoed en haar ongelukkige, uitzichtloze huwelijk, is perfect beschreven. De moed om je gezin te verlaten en voor je eigen geluk te kiezen is een bewonderenswaardige keuze die maar weinig mensen echt kunnen maken. Het grote verdriet doordat je je kinderen niet meer mag zien lijkt mij slepend en ik kan dan ook alleen maar bewondering opbrengen voor het geduld, moed en doorzettingsvermogen dat Rika in haar had. In het boek kunnen we haar kattebelletjes en brieven aan haar kinderen lezen. Het zorgt voor een meer persoonlijke twist aan het verhaal.

Annejet van der Zijl heeft nauwkeurig onderzoek gedaan naar de geschiedenis van familie Nods. De uitkomsten zijn met veel precisie en integer op papier gezet waardoor het verhaal leest als een roman dat barst van gevoel ondanks dat het verhaal niet uit het perspectief van betrokken personages wordt beschreven. En dat is écht goed schrijverschap.

Eerder verschenen op boekenz.nl