Vluchtweg

Donderdag, 5 augustus, 2021

Geschreven door: Jet van Vuuren
Artikel door: Sanne Jakobs

Je moet alleen niet op je onderbuikgevoel vertrouwen bij dit boek!

[Recensie] 20 jaar geleden komt Femke, het zusje van Judy, om bij een zeilongeluk. Wanneer Judy terugkeert naar de plek des onheils komen er allerlei herinneringen bij haar boven. Beelden van het fatale ongeluk dringen zich aan haar op.

Judy heeft 20 jaar lang volgehouden dat het ongeluk haar schuld is, maar wanneer ze in contact komt met mensen uit het verleden, in combinatie met de herinneringen, begint ze sterk te twijfelen en gaat ze op zoek naar de ware toedracht.

Het verhaal begint met een flashback naar het jaar 2000. Door het boek heen komen er meer flashbacks langs. Samen vormen die de herinneringen van Judy. Er wordt steeds meer duidelijk over wat zich heeft afgespeeld op de zeilboot. Het duurt vrij lang voordat er antwoorden komen op de vragen die Judy zichzelf stelt. Ik raakte hierdoor af en toe de interesse kwijt, omdat het voor mij te lang duurde. Dit is echter wel de stijl van Van Vuuren. Met haar vorige boeken heb ik geen last gehad van concentratieproblemen of het verlies van aandacht, dus het verbaasde mij ook echt dat het bij Vluchtweg wel gebeurde. Misschien had af en toe een kleine hint ervoor kunnen zorgen dat mijn aandacht erbij bleef.

De spanning wordt dus ook langzaam opgebouwd. Vanaf het moment dat Judy aankomt in Friesland zorgt Van Vuuren ervoor dat je de kriebels krijgt van sommige personages. Je moet alleen niet op je onderbuikgevoel vertrouwen bij dit boek! Niets is wat het lijkt en dat wordt met Vluchtweg maar weer eens bevestigd. Mensen blijken niet te zijn wie ze zeggen dat ze zijn, ze doen zich anders voor of hebben toch niet de beste bedoelingen met Judy. Het plot is goed uitgewerkt en sommige details komen behoorlijk onverwacht. Het is heel erg knap van Van Vuuren dat zij lezers een bepaald gevoel kan geven over iemand en dat later blijkt dat dat gevoel helemaal niet klopt. Een kunst die maar weinig schrijvers beheersen.

Ik vond het alleen jammer dat corona een rol speelt in dit boek. Geen grote rol, maar het wordt toch een aantal keer redelijk uitgebreid benoemd en besproken. Ik lees graag boeken om te ontsnappen aan de werkelijkheid en dan is het jammer als je dingen leest over anderhalve meter afstand en geen handen schudden.

Al met al is het een lekkere thriller zoals we van Jet van Vuuren gewend zijn, prima om mee te nemen op vakantie of thuis lekker in weg te duiken. Van mij krijgt Vluchtweg vier welverdiende sterren.

Obsessie

De Minnaar LP