Thrillerrecensie: De vervalste Vermeer

Zaterdag, 20 januari, 2024

Geschreven door: Jeroen Windmeijer
Artikel door: Guido Goedgezelschap

Voorafje voor een trilogie van Jeroen Windmeijer is een waar kleinood

“Wie van jullie zonder zonden is, laat die als eerste een steen naar haar werpen.” Met deze wereldberoemde quote uit de Bijbel begint Windmeijer aan zijn Delft-trilogie. Nu ja, … een opstapje naar de eigenlijke trilogie. De vervalste Vermeer is een boekje van 127 pagina’s, met als doel de lezer warm te maken voor de thrillerreeks die zich zal afspelen in Delft, de geboortestad van de auteur.

Je kan je dan wel afvragen of dit boekje wel nodig was voor Windmeijer, bestsellerauteur van omnder andere Het Petrusmysterie, Het Pauluslabyrint en De Genisissleutel. In De vervalste Vermeer gaat hij dieper in op kunstvervalsing. Dat er in de geschiedenis heel wat schilderijen vervalst zijn en toch voor echt doorgaan, staat buiten kijf. Daaraan dankt het Museum Valse Kunst in Vledder haar bestaansrecht.

Meer dood dan levend
In De vervalste Vermeer wordt Folkert Zwiers, een van de suppoosten van het Museum Valse Kunst in Vledder, meer dood dan levend gevonden in de gangen van het museum. Derk Veen, politieinspecteur, staat voor een raadsel, tot er ontdekt wordt dat ‘Christus en de overspelige vrouw’ van Han van Meegeren ontvreemd werd uit het museum. Waarom wil iemand een vervalsing stelen?

Jeroen Windmeijer neemt ons mee in het verleden van Van Meegren. Zelden wijkt Windmeijer af van zijn beproefd en succesvol patroon: korte hoofdstukken en een vlotte schrijfstijl in een onberispelijk Nederlands, waardoor zijn boeken aangename lectuur zijn. Dat maakt dat hij zich tussen de beste Nederlandstalige thrillerschrijvers gevestigd heeft. Windmeijer schrijft literaire historische thrillers waarin hij op een onderbouwde manier gebruikmaakt van de recente of de verre geschiedenis. Godsdienst maakt dikwijls deel uit van de thema’s.

Schrijven Magazine

Was De vervalste Vermeer echt nodig? Het heeft in ieder geval alleszins recht van bestaan. Dit kleinood maakt nieuwsgieriger naar de eigenlijke trilogie. Door dit dunne boekje te eindigen met het begin van De schaduw van Vermeer zal de echte liefhebber van Jeroen Windmeijer zich opmaken voor wat de Delft-trilogie hem zal brengen.

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow