"Ik heb altijd gedacht dat het Paradijs een soort bibliotheek zou zijn" - Jorge Luis Borges

Ticket zonder retour

Zaterdag, 24 juni, 2023

Geschreven door: Bettie Elias
Artikel door: Marianne Janssen

Hoofdrol voor de kleine Daantje

[Recensie] Als Marit haar schoondochter Ella wijst op een artikel in de krant, wendt deze zich vol afschuw af. Marit smult altijd van akelige moorden, laat ze daar anderen mee lastigvallen! Ella is niet geïnteresseerd. Zij heeft haar interessante baan bij de bibliotheek, zij heeft Rob en niet te vergeten Daantje, haar zoontje van vier maanden, na vele jaren vruchteloos trachten zwanger te worden.

Maar het verhaal uit de krant, dat uitgebreid vertelt over de moord op een jonge mooie Aziatische vrouw, dringt toch door in hun aller levens. Rob reageert raar, als ze hem er in alle onschuld naar vraagt. Maandenlang heeft hij in Thailand gewerkt en daar allerlei contacten opgedaan. Het lijkt wel of hij iets te verbergen heeft. Als de politie komt met de identiteit van de jonge vrouw, blijkt ze inderdaad uit Thailand te komen. Ella gaat op onderzoek uit.

Argwaan
Robs stugge reacties wekken Ella’s argwaan. Schoonmoeder Marit stookt het vuurtje nog eens lekker op, want zij is als de dood dat het op een scheiding tussen die twee uitdraait. Ella zou zij niet zo missen. Maar Daan! Ze dringt er bij Rob op aan dat hij al voor het woord scheiding valt een advocaat moet gaan bezoeken. Die kan regelen dat het kind aan de vader wordt toegewezen. En als Rob dan overdag naar zijn werk is zal oma Marit wel voor hem zorgen. Bij Ella groeit het gevoel dat er dingen niet kloppen.

Bettie Elias (1953) schreef veel boeken voor de jeugd. In 2019 kwam haar eerste misdaadroman uit ,Het Tuinfeest, dat meteen in 2020 werd bekroond met de Schaduwprijs voor het beste Nederlandse thrillerdebuut. Na dit boek volgden Bloedbanden en De ongewenste gast.

Schrijven Magazine

Relaties
Deze psychologische roman ontleedt knap hoe gevoelens van wantrouwen en argwaan relaties kunnen beïnvloeden. Twijfel die als een heel klein zaadje in de grond wordt gestopt, groeit uit tot een giftige plant. Bettie Elias volgt die groei met scherpe pen en een helder gevoel voor analyse. Een bijzonder boek, bijna huiselijk in het drama, en daarmee kan ieder zich verplaatsen in de hoofdpersonen.

Eerder verschenen op Leeskost

Boeken van deze Auteur:

De ongewenste gast

Het tuinfeest

Bloedbanden

De lege schommel