Zwarte leugens

Zaterdag, 24 juni, 2023

Geschreven door: Linda Jansma
Artikel door: Karin Teirlynck

Een echte Jansma: filmisch, met oog voor detail

[Recensie] Ruby is gescheiden van Casper, heeft een hond die Pip heet en is vlogger. Zij heeft een YouTube-kanaal, blogt met succes over cold cases en verdient daar goed haar boterham mee. Als een case succesvol afgerond is, laat ze haar volgers kiezen uit twee nieuwe zaken. Als Ruby via een anonieme mail een tip krijgt over de verdwijning van een baby dertig jaar geleden is dit één van de keuzes. Haar volgers kiezen voor de zaak van de verdwenen baby.

Als Ruby onder haar vlog de reactie ‘Ze is niet dood’ ziet staan, is ze vastbesloten de verdwijning tot het gaatje uit te pluizen. Dit blijkt echter niet zo simpel, want dertig jaar geleden was er van internet of digitalisering nog geen sprake. Toch weet ze met de hulp van haar beste vriendin Annika en buurman Tristan – haar twee rechterhanden – enkele doorbraken te forceren. Maar ze krijgt ook dreigementen.

Linda Jansma (1967) schrijft psychologische thrillers met een maatschappelijk thema. Door haar filmische beschrijvingen en oog voor detail weet zij haar lezerspubliek aan zich te binden. Ook gedegen research draagt bij aan de authenticiteit van haar verhalen.

Inmiddels heeft zij vijftien titels op haar naam staan. Ook schreef Linda de driedelige thrillerserie ‘Cirkel van het kwaad’, over de zoektocht naar de ware toedracht van een twintig jaar oude moord. Na Schaduwkinderen (deel 1) en Uitverkoren (deel 2) werd het laatste deel, Bloedband, weer een bestseller. Verlos ons van het kwade dateert van januari 2022. Haar nieuwe thriller, Zwarte leugens, verscheen begin mei van dit jaar.

Foodlog

Vlogger
Het verhaal kun je eigentijds noemen met een vlogger in de hoofdrol en wat (en wie) je allemaal kunt bereiken via het wereldwijde web. Maar omdat er dertig jaar geleden nog geen sprake was van internet, benadrukt Jansma tegelijkertijd de beperkingen die het onderzoek met zich meebrengt. De speurtocht naar een opening in de zaak naar de verdwenen baby neemt daarom meer tijd in beslag dan haar lief is.

Het wisselende perspectief en de sprongen naar het verleden maken dat je aan dit boek gekluisterd blijft. En telkens je denkt dat je weet wie de dader is, kom je erachter dat je wéér op het verkeerde been gezet bent. Dit is eigen aan Jansma.

Ook nu heeft ze opnieuw een dijk van een thriller neergezet. Met haar vlotte pen weet ze te boeien vanaf pagina één. Haar filmisch schrijven zorgt daarbij voor een totaalbeleving. De karakters hebben diepgang. Alleen het personage Casper blijft een vraagteken.

Een mieterse thriller met een straf plot die laat zien hoe het mensen ’domme’ keuzes maakt. Daarnaast is Zwarte leugens menselijk neergezet, wat een extra dimensie in dit verhaal geef. Bepaalde keuzes heb je niet in de hand. Jansma heeft bij deze nog maar eens bewezen bij de top van de Nederlandstalige thrillerauteurs te horen. Chapeau.

Eerder verschenen op BookswithBooks

Kwaad bloed

Zwarte leugens