Avonturen van Pinkeltje

Zaterdag, 29 oktober, 2022

Geschreven door: Dick Laan
Artikel door: Edwin Stok

Het eerste van dertig prachtige boeken

[Recensie] De kinderboeken over kabouter Pinkeltje hebben een leesniveau van AVI M7 – E7. Dat betekent dat de grootste groep (kinder)lezertjes aan deze boeken begint als ze 10 jaar zijn. Vlotte lezertjes kunnen er ook een jaartje eerder aan toe zijn.

Het boek De avonturen van Pinkeltje is het allereerste boek over Pinkeltje. Uiteindelijk zou de reeks uitgroeien tot dertig kinderboeken. Je zou ze tijdloos kunnen noemen, omdat dit eerste deel al in de winkel lag in het jaar 1939. De boeken over kabouter Pinkeltje zijn zo leuk geschreven dat ze ook nu nog steeds in boekwinkels en op webwinkels te koop zijn.  Verkrijgbaar als echt boek en als e-boek. En heuse bewerkers zorgen er voor dat iedere nieuwe oplage naar het taalgebruik getild wordt van het jaar waarin die oplage het daglicht ziet.

Wat de auteur Dick Laan de kinderen laat zien in alle Pinkeltje boeken, is dat je niet alles in het leven alleen kunt oplossen, en dat vriendschappen je een heel eind op weg kunnen helpen. In dit eerste deel maak je kennis met Pinkeltje, en lees je hoe Pinkeltje vanuit het Pinkeltjesland terecht kwam in onze wereld. Daar leert hij allerlei dingen kennen die helemaal nieuw voor hem zijn.

Wat de auteur heel goed doet in zijn Pinkeltje-reeks, is het voorstellingsvermogen, de fantasie en het inlevingsvermogen van jonge kinderen aanspreken, gekoppeld aan een kleine persoon die allerlei dingen ontdekt in onze eigen wereld.

De schrijver van de Pinkeltje reeks, Dick Laan, maakte in de jaren 1910 tot pakweg 1930 korte films. Vanaf 1930 schreef hij enkele jongensboeken, en vanaf 1939 kwam zijn reeks met kinderboeken uit.

Ik heb een korte boodschap voor de ouders die Pinkeltje-boeken aan hun kinderen willen geven: Doe de Pinkeltje boeken niet weg als uw kinderen ze gelezen hebben. Soms moet je goede boeken op de boekenplank laten staan en meegeven als uw kinderen het huis uit gaan. Want uw kleinkinderen zullen er ook van genieten. Ik ben in de tweede helft van mijn leven aangekomen en ik vind het nog, of misschien moet ik zeggen, opnieuw, leuk om weer over Pinkeltje te lezen voor deze recensie.

Is een boek ‘goed’ als je jeugdsentiment wordt aangesproken? U mag het antwoord zelf invullen. Achter de volgende twee linkjes vindt u goede en uitvoerige informatie over de schrijver Dick Laan;

Dick Laan – Wikipedia
Dick Laan Eye (eyefilm.nl)