Recensie: Pinkeltje op zoek naar de maandiamant

Zaterdag, 16 september, 2023

Geschreven door: Dick Laan, Suzanne Braam, Julius Ros
Artikel door: Edwin Stok

Omgekeerde volgorde

U kreeg deel 28 over de Bibelebonse pap eerder van mij dan deel 27 over de maandiamant. Deze keer is dat niet vreemd om het andersom te doen. Beide boekjes verschenen op dezelfde datum, en het boekje Pinkeltje op zoek naar de maandiamant werd op de Pinkeltje lijsten één plaatsje eerder vermeld dan Pinkeltje en de Bibelebonse pap. Zo werd het verhaal over de maandiamant officieel nummer 27 in de reeks, maar dat klopt niet helemaal met de inhoud van beide boekjes. Want in het verhaal over de maandiamant wordt terugverwezen naar de dankbaarheid van de kroonprins van Pinkeltjesland omdat Pinkeltje Witbaard een dappere zoektocht was gestart om de kroonprins te genezen met de Bibelebonse pap uit deel 28. Het boekje over de genezende pap had dus eerst in de Pinkeltje lijst moeten komen, en daarna pas het boekje over de maandiamant.

Dat was een beetje raar om te ontdekken, maar ik heb de boekrecensies gauw voor jullie omgedraaid. Nu staan ze weer in de goede volgorde!

Deel 27, Pinkeltje op zoek naar de maandiamant, neemt ons 100 jaar mee terug in de tijd toen Pinkeltjesland nog op de flank van de berg lag. In een heldere nacht vielen er enkele grote stenen uit het heelal op aarde en kwamen in Pinkeltjesland terecht. Toen het kleinste heelalsteentje door de vinder werd opgepoetst met water, vloog het steentje met een grote klap in brand. Dat werd in de geschiedschrijving van Pinkeltjesland genoteerd. Ruimtestenen in combinatie met water zijn héél erg gevaarlijk. De vinder van deze stenen liet een set van zeven schilderijen maken die als een soort stripverhaal laten zien wat er destijds gebeurde, en hoe de stenen veilig werden opgesloten en werden verstopt.

Op zoek naar de stenen
100 jaar later had de kroonprins van Pinkeltjesland als eerste door wat er op de schilderijen werd afgebeeld. Pinkeltje Witbaard wordt ingeschakeld om de zoektocht naar de opgesloten stenen te leiden, maar er zijn ook boeven onderweg die een grote buit willen binnenhalen. Als na een lange zoektocht de 3 kisten waarin de stenen opgeborgen zijn, gevonden worden, gebeurt er iets dat Pinkeltjesland in rep en roer brengt. De boeven pikken de 3 kisten en maken ze open. Echter, dan gaat het ineens hard regenen en zo komt er (veel) water bij de ruimtestenen. Onze oplettende lezertjes zullen direct denken: Hoe kan dat? Pinkeltjesland ligt toch niet meer op de berg, maar binnenin de berg in Sprookjesland? Euh, ja inderdaad. Wie dit boekje ook geschreven heeft, daar is eventjes iets over het hoofd gezien.

De grote brand
Door het regenwater ontploffen de ruimtestenen, en er ontstaat een enorm grote brand in Pinkeltjesland die weken lang door gaat. Pinkeltje Witbaard adviseert om de rivier om te leggen zodat het rivierwater de brand kan blussen. Maar ook dat duurt nog een paar weken, want de brand is zo enorm heet, dat het rivierwater verdampt voordat het bij de brand kan komen.

Zo krijgen onze lezertjes een heel spannend boek voorgeschoteld.

Sociologie Magazine