Pinkeltje en het verdwenen kindercircus

Zaterdag, 26 augustus, 2023

Geschreven door: Dick Laan, Suzanne Braam, Julius Ros
Artikel door: Edwin Stok

Hoe Pinkeltje ingrijpt

[Recensie] Het boek Pinkeltje en het verdwenen kindercircus is deel 25 in de Pinkeltje reeks. Deel 23, Pinkeltje 10 spannende verhalen, en deel 24, Pinkeltje en het gestolen toverboek, slaan we over.

Deel 23 Pinkeltje 10 spannende verhalen grijpt terug naar belevenissen van Pinkeltje in het grote huis in Nederland en dat is opvallend. Dit boekje hoort ofwel thuis aan het begin van de Pinkeltje reeks, ofwel de 10 spannende verhalen zijn uitwerkingen van aantekeningen van Dick Laan die niet eerder gepubliceerd werden. Zeg maar, een eerbetoon aan Dick Laan. Misschien zelfs wel een eerbetoon postuum. Waarom deze gedachtesprong? Sinds de verhuizing van alle Pinkeltjes naar Sprookjesland woonden het gezin en de dieren waar Pinkeltje zo lang een band mee had, niet meer in het grote huis. Iedereen was verhuisd en het gebouw was leeg toen Pinkeltje voor de eerste keer terug kwam. Sindsdien wonen de dieren bij Dick Laan. Dat maakt het totaal onlogisch dat vele boekjes later Pinkeltje en de dieren ineens weer belevenissen hebben in het grote huis. Het klopt niet. Dick Laan zou dit nooit zelf zo hebben gedaan. Dat brengt me tot de conclusie dat dit boekje zeker een eerbetoon is aan Dick Laan, en mogelijk zelfs een postuum eerbetoon. Het idee van zo een postuum eerbetoon aan Dick Laan door zijn niet-eerder-verwerkte aantekeningen samen te brengen in 1 boekje, sluit ook logisch aan op de signalering dat er sinds het boekje “Pinkeltje en de boze tovenaar” een nieuwe schrijfstijl is ontstaan.

Er komen nog een paar andere boekjes (onder andere ‘Pinkeltje en de gouden beker’  +  ‘Pinkeltje en de maandiamant’) waarin nóg een paar aanwijzingen staan die er op duiden dat het inderdaad om postume publicaties gaat. Maar dat zijn leuke verrassingen voor volgende recensies. Pinkeltje en de gouden beker wordt een volledige recensie, terwijl Pinkeltje en de maandiamant kort wordt toegelicht in de recensie over Pinkeltje en de Bibelebonse pap.

Deel 24 Pinkeltje en het gestolen toverboek is een voortzetting van het eerdere boekje Pinkeltje en de boze tovenaar. Het grote toverboek is opnieuw het onderwerp van een Pinkeltje boek. Tirandu de goede tovenaar had zijn grote toverboek in bewaring gegeven aan de koning van Pinkeltjesland, en die had het in zijn schatkamer laten leggen achter een afgesloten deur. En voor die deur stonden bewakers. Toch wist iemand het toverboek uit het paleis te laten verdwijnen. Pinkeltje Witbaard neemt de avonturiersrol op zich om als een soort detective op zoek te gaan naar de inbrekershulp in het paleis, de verblijfplaats van het toverboek en de persoon die het toverboek op dat moment heeft. Een nieuwe slechte tovenaar… Het is een reuze spannend boekje geworden, maar het gaat bijna fout voor Pinkeltje. Het is maar goed dat Tirandu op het beslissende moment bijspringt.

Het verdwenen kindercircus
Zo komen we terecht bij deel 25 in de Pinkeltje reeks: Pinkeltje en het verdwenen kindercircus. Pinkeltje krijgt te horen dat er in Nederland een kindercircus is dat naar hem genoemd is. Dat vindt hij zo leuk dat hij samen met Pinkelotje naar Nederland reist. Dat doen ze met de auto-raket die ze een paar boekjes geleden van de goede tovenaar Tirandu hebben gekregen. Wat direct opvalt, is dat Pinkeltje helemaal geen toestemming gaat vragen aan koning Diamantus om het Sprookjesland te mogen verlaten. Terwijl er toch strenge regels voor bestaan. Maar Pinkeltje gaat gewoon op reis. Zulke details zou Dick Laan nooit vergeten. Het lijkt er echt op dat de laatste Pinkeltje boeken in de reeks zijn geschreven door iemand anders. Postuum onder de naam Dick Laan.

Als Pinkeltje en Pinkelotje in Nederland aankomen, zijn de voorstellingen van het kindercircus al voorbij. Het circus is naar Frankrijk gegaan om daar voorstellingen te geven. Maar dan staat er ineens een berichtje in de krant waar Pinkeltje en Pinkelotje heel hard van schrikken. Het vliegtuig is nooit in Frankrijk aangekomen omdat het vliegtuig door een slechte man gekaapt werd. Het vliegtuig moest doorvliegen naar Afrika en daar is het vliegtuig verdwenen.

Pinkeltje en Pinkelotje besluiten om met de auto-raket de route van het vliegtuig te volgen en te proberen om het kindercircus terug te vinden. Het vliegtuig was in het oerwoud terecht gekomen en de passagiers hadden op de grond een tijdelijk verblijf ingericht. Toen Pinkeltje en Pinkelotje hen eindelijk vonden, vroeg Pinkeltje aan de dieren om eten naar het vliegtuig te brengen en om de mensen daar geen kwaad te doen. Terwijl de bemanning van het vliegtuig de boordradio proberen te repareren, worden er 2 kinderen ontvoerd door inheemse mensen, en de rest van de passagiers denkt dat de kinderen langs een waterkant zijn gegrepen door krokodillen.

Vanaf dat moment splitst het Pinkeltje boek zich in 2 verhalen; De boordradio doet het weer en er wordt hulp opgeroepen om de passagiers in het oerwoud op te halen, terwijl Pinkeltje en Pinkelotje de dieren mobiliseren om de 2 ontvoerde kinderen te bevrijden en naar bewoond gebied te brengen.

Een prachtig en spannend Pinkeltje boek.