Dinsdag, 17 december, 2019

Geschreven door: Sandra J. Paul
Artikel door: Jeanine Feunekes-Both

Een intrigerende psychologische thriller met een ijzersterk plot

“Niemand komt je redden”

[Recensie] – 1995 –

Rina Willems is jaren geleden haar zoon Davy verloren en haar leven betekent na zijn dood nog maar weinig voor haar. Het lukt Rina niet om door te gaan, haar zoontje Davy was alles voor haar. Ze leeft in haar eigen wereldje en doet alsof hij nog leeft, ze praat zelfs nog tegen hem. Op een dag valt haar oog op een jongen, die eruit ziet zoals Rina zich voorstelt dat Davy er nu uit zou zien als hij acht jaar zou zijn geworden. Hoe langer dat ze naar hem kijkt, des te meer Rina ervan overtuigd raakt dat het daadwerkelijk Davy is. Er doet zich een kleine kans voor om de jongen te spreken zonder dat zijn ouders het merken. Rian komt erachter dat hij Marijn heet en komt achter zijn adres. Op het moment dat Marijn en zijn broer Kris buiten spelen, ziet Rina haar kans schoon en ontvoert ze Marijn.

Na twee weken wordt Marijn gevonden. Hij is echter na de ontvoering nooit meer dezelfde. Hij is veranderd van een vrolijke en levenslustige jongen in een schim van zichzelf, angstig en teruggetrokken. Maar ook zijn oudere broer Kris is na de ontvoering veranderd. Hij geeft zichzelf de schuld van de ontvoering.

– 2019 –

Zakenman en politicus Oscar de Groot is overleden. Hij was rijk en stond bekend als een excentrieke en moeilijke man. Zijn naaste medewerkers hadden niet verwacht dat Oscar de Groot nog familie zou hebben, maar onderzoek toont aan dat hij deze wel heeft. Het blijken Kris en Marijn Verbeeck te zijn, achterneven van de overledene. Hun moeder heeft haar zoons nooit verteld dat ze een oom hadden. Zij en haar oom hadden geen contact meer na een heftige ruzie. De breuk na de ruzie was definitief. De broers melden zich bij de notaris over de erfenis van hun oudoom. In het testament staat dat de nalatenschap onder beide broers zal worden verdeeld. Ze weten gelijk dat dit hun leven fundamenteel zal gaan veranderen, ze hebben echter geen idee wat hen precies te wachten staat.

Het verhaal is gedetailleerd en beeldend geschreven. Sandra J. Paul voert de spanning langzaam op, het was wederom genieten, de schrijfster wist mij vanaf het begin te boeien. Het trauma dat Marijn heeft opgelopen tijdens zijn ontvoering is dermate goed en intens beschreven dat ik er kippenvel van kreeg. Hij leeft van nachtmerrie naar nachtmerrie. Kris heeft het ook bijzonder zwaar, vooral omdat zijn moeder hem vlak na de ontvoering verweet dat hij zijn broertje niet in de gaten had gehouden. En dat terwijl Kris nog maar een tienjarige jongen was toen de ontvoering plaats vond. Hij kan dit niet loslaten, ondanks het feit dat zijn ouders en zijn broertje het hem achteraf nooit meer kwalijk hebben genomen.

Ik was aangenaam verrast door de wending in het verhaal als de oudoom vijftien jaar na de ontvoering overlijdt en was zeer benieuwd wat de schrijfster met deze verandering in gedachten had voor de rest van het verhaal. Die nieuwsgierigheid werd goed beloond!

Vijftien jaar na de ontvoering blijkt dat de band tussen de broers niet hecht is. De ontvoering heeft diepe sporen achtergelaten bij beiden. Marijn is een succesvolle boekhouder en leeft met zijn vriendin een teruggetrokken leven. Hij is nooit volledig over de ontvoering heen gekomen. Kris daarentegen geniet van het leven en is een bekend journalist geworden, met een aantal boeken op zijn naam. Elke ontmoeting tussen de broers is vol spanning en confrontatie. De schrijfster weet de dynamiek tussen de broers zeer goed te beschrijven. De onverwachte erfenis zet hun al niet gemakkelijke verhouding nog meer onder druk.

Sandra J. Paul besteedt veel aandacht aan de personages. Zij groeien gedurende het verhaal en je leert hen zeer goed kennen. Ik leefde met hen mee, zelfs met Rina, zo verknipt als dat ze is. Ik voelde bij haar haar zowel medelijden vanwege het niet kunnen verwerken van de dood van haar zoon, als afschuw dat ze Marijn ontvoert en over hoe ze hem behandelt en manipuleert. Na de erfenis leer je ook meer over de familie De Groot en het personeel dat voor deze familie werkt. Een deel van de erfenis is het kasteel waar de oudoom woonde. Langzamerhand komen de broers erachter dat het kasteel zo zijn eigen gevaarlijke geheimen heeft. Geheimen die het leven van de broers fundamenteel zullen veranderen.

Wat was dit weer genieten! Sandra J. Paul weet hoe ze je een verhaal binnen moet trekken. Ik heb genoten van de spanning van de ontvoering van Marijn, van de gevolgen ervan, van de dynamiek tussen de broers na de ontvoering en de intrigerende gebeurtenissen na de onverwachte erfenis. Vooral de tweede helft van het boek was mysterieus en enorm spannend. En dan dat einde! De schrijfster heeft mij een paar keer flink op het verkeerde been gezet. Azerty is een intrigerende psychologische thriller met een ijzersterk plot. Ik geef Azerty graag 4 sterren.

Een kerst vol muziek

Alles wat je maar wenst

Hamley zoekt de Kerstman