Mijn hart van ijs

Dinsdag, 24 november, 2020

Geschreven door: Jen Minkman
Artikel door: Jeanine Feunekes-Both

Akelige carnavalsweek in Oostenrijk

[Recensie] In de Oostenrijkse vallei waar Magda woont gaan geruchten rond over een eeuwenoude vloek. Volgens deze vloek verdwijnen tijdens de carnavalsweek kinderen, zij worden door een berggeest ontvoerd en keren nooit meer terug. Er zijn nog maar weinig mensen die in deze vloek geloven, ze denken dat het bijgeloof is en dat mensen verhaaltjes hebben verzonnen. Er zijn echter nog steeds enkele bewoners die nog steeds geloven in de dreiging van de berggeest. Zo ook Magda.

De tweelingbroer van Magda’s vader is jaren geleden ook op een mysterieuze wijze tijdens de carnavalsweek spoorloos verdwenen. Vanwege deze vloek maakt Magda zich erg zorgen over haar broertje Tobias. Ze heeft een akelig voorgevoel, ondanks dat er al jarenlang niets vreemds gebeurd is. Er is helaas geen geld om hem tijdens de carnavalsweek weg te sturen, anders had Magda dat aan haar ouders voorgesteld. Magda heeft daarnaast nog andere zorgen, ze heeft het niet gemakkelijk op school, ze wordt gepest vanwege haar uiterlijk. Ze heeft rood haar en haar ogen hebben verschillende kleuren. Het hele dorp denkt dat ze een heks is. Zelfs Magda zelf denkt dat de dorpsbewoners wel eens gelijk zouden kunnen hebben, er gebeuren soms mysterieuze zaken als zij in de buurt is. Daarnaast heeft zij bizarre, bijna levensechte dromen waarin ze zich in het verleden bevindt.

Naarmate de carnavalsweek nadert houdt Magda, samen met haar ouders, Tobias nauwlettend in de gaten en verliezen hem niet uit het oog. Maar dan gebeurt toch het ondenkbare: Tobias is plotseling verdwenen. Er wordt een zoektocht gestart samen met de politie, maar Tobias wordt niet gevonden. Magda laat het er niet bij zitten en besluit zelf naar Tobias op zoek te gaan. Misschien dat de sluimerende krachten, die steeds meer boven komen, haar kunnen helpen haar broertje te vinden.

Zoals altijd heeft Jen Minkman een zeer aangename schrijfstijl, het verhaal leest lekker vlot. De schrijfster weet goed de sfeer neer te zetten, tijdens het lezen had ik het idee er bij te zijn, mede door de prachtige en gedetailleerde beschrijvingen van de (winterse) omgeving, maar ook door de dialogen tussen de personages en de avonturen die zij beleven. Ook de afbeeldingen aan het begin van de hoofdstukken passen bij de winterse sfeer van het boek en zijn een uitstekende toevoeging aan de algehele sfeer.

Ik was erg benieuwd naar dit verhaal. Ik heb tot nu toe alle boeken van Jen Minkman geleden en zij heeft mij tot op heden nog nooit teleurgesteld, ik heb bijvoorbeeld De jongen uit het woud al meerdere keren gelezen. Mijn verwachtingen waren dan ook hooggespannen toen ik aan dit nieuwe avontuur begon. En zoals altijd heeft Jen Minkman mij absoluut niet teleurgesteld!

Mijn hart van ijs is zowel spannend als mysterieus. Het verhaal heeft een goede spanningsopbouw. De personages zijn duidelijk en geloofwaardig neergezet, ze maken gedurende het verhaal een ontwikkeling door. Magda bijvoorbeeld is erg onzeker door pesterijen en ook omdat ze niet weet wat de dromen te betekenen hebben. Af en toe heeft Magda zelf ook het idee dat de dorpelingen gelijk hebben, ze heeft soms het gevoel dat er een soort kracht in haar sluimert. Magda probeert hier niet te diep over na te denken, uit angst dat het misschien wel waar zou kunnen zijn. Jen Minkman beschrijft deze worsteling van Magda over haar gevoelens overtuigend. Je vraagt je steeds af wat er van waar kan zijn. De dapperheid en de doortastendheid van Magda maakten grote indruk op mij. Ondanks haar angsten besluit ze haar broertje te gaan zoeken. Ook Cassian vond ik een bijzonder interessant personage, het was boeiend om te lezen hoe hij zich gedurende het verhaal ontwikkelt. En dan Klaus, die Cassian begeleidt, hem had ik direct in mijn hart gesloten! Wat een lieve man is dat toch.

Jen Minkman heeft met Mijn hart van ijs een prachtig sprookjesachtig verhaal neergezet. Het is mysterieus, geheimzinnig, spannend en bevat een stukje romantiek. Ik vond het gewoonweg jammer dat ik het verhaal uit had, het was een heerlijke wereld om in te vertoeven.

erder verschenen op Perfecte Buren.

Sterrenjager

Koning van het Sintelwoud